Team manager för MDH solar team är André Löfqvist och han är full av tillförsikt inför slutetappen av bilbygget som han stolt visar upp.
– Vi har en kolfiberstol och kolfiberfälgar och ett aliminiunchassi som vi tagit fram i Eskilstuna på högskolan, även hjulupphängningen har vi tillverkat själva så vi studenter har faktiskt gjort allt från idé till verklighet och nu ska vi äntligen få testa det, säger André Löfqvist.
Snabbast i mål som gäller för MDH
Det finns tre tävlingsklasser i Bridgestone World Solar Challenge och Mälardalens högskola tävlar i klassen där man ska ta sig från Darwin i norra Australien till Adelaide i söder på snabbast möjliga tid och man räknar med att det kommer att ta fyra till fem dagar med en genomsnittshastighet på 70 km i timmen.
– Bilen har fyra kvadratmeter solceller som laddar två elmotorer som ger en topphastighet på 90 km i timmen, designen är väldigt aerodynamisk och för att få ut det mesta av det bästa av alla faktorer så är designen lite katamaraninspirerad, säger André Löfqvist.
Stort team med många viljor
Teamet består i dagsläget av 30 blivande civilingenjörer som studerar på MDH i både Eskilstuna och Västerås och alla har sina specifika roller i teamet, från konstruktörer och förare till marknadsförare och projektledare. Och att man är så många i teamet ser man mest som en fördel även om det blir många viljor som ska samsas.
– Det kan ju vara ett problem, men det är också en möjlighet och bra att ha flera olika viljor i projektet för att kunna se alla sidor, så jag skulle nog säga att det är en fördel, säger Johanna Colling, projektledare.