Studenterna bygger sin egen solcellsbil

Uppdaterad
Publicerad

Karossen och solcellerna börjar byggas inom kort och chassit är så pass färdigt att man nu törs provköra. Med bara ett drygt halvår kvar till tävlingen ligger teamet från Mälardalens högskola i fas.

Team manager för MDH solar team är André Löfqvist och han är full av tillförsikt inför slutetappen av bilbygget som han stolt visar upp.

– Vi har en kolfiberstol och kolfiberfälgar och ett aliminiunchassi som vi tagit fram i Eskilstuna på högskolan, även hjulupphängningen har vi tillverkat själva så vi studenter har faktiskt gjort allt från idé till verklighet och nu ska vi äntligen få testa det, säger André Löfqvist.

Snabbast i mål som gäller för MDH

Det finns tre tävlingsklasser i Bridgestone World Solar Challenge och Mälardalens högskola tävlar i klassen där man ska ta sig från Darwin i norra Australien till Adelaide i söder på snabbast möjliga tid och man räknar med att det kommer att ta fyra till fem dagar med en genomsnittshastighet på 70 km i timmen.

Foto: SVT grafik

– Bilen har fyra kvadratmeter solceller som laddar två elmotorer som ger en topphastighet på 90 km i timmen, designen är väldigt aerodynamisk och för att få ut det mesta av det bästa av alla faktorer så är designen lite katamaraninspirerad, säger André Löfqvist.

Stort team med många viljor

Teamet består i dagsläget av 30 blivande civilingenjörer som studerar på MDH i både Eskilstuna och Västerås och alla har sina specifika roller i teamet, från konstruktörer och förare till marknadsförare och projektledare. Och att man är så många i teamet ser man mest som en fördel även om det blir många viljor som ska samsas.

– Det kan ju vara ett problem, men det är också en möjlighet och bra att ha flera olika viljor  i projektet för att kunna se alla sidor, så jag skulle nog säga att det är en fördel, säger Johanna Colling, projektledare.

TV: Se hela reportaget här

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.