Sjuksköterska Sara Berglin och verksamhetschef Björn Hallström på Vårdcentralen Stadsfjärden i Nyköping berättar om de nya digitala patientkontakterna. Foto: SVT/Sandra Kjellström

Vårdcentral i Nyköping ska minska telefonkontakterna

Publicerad

Vårdcentralen Stadsfjärden i Nyköping ska minska andelen telefonkontakter så att enbart 20 procent sker via telefon nästa sommar. Resten av ärendena ska hanteras digitalt genom en chatt.

Många vårdcentraler arbetar på att bli mer digitala för att öka tillgängligheten, då en stor del av personalens arbetstid i dag går åt till att svara i telefon när patienter ska boka in besök. På Vårdcentralen Stadsfjärden hanterar personalen vissa dagar hundratals ärenden.

800 digitala ärenden

Under hösten kommer allt fler patienter att få börja ta kontakt med vårdcentralen digitalt, men det nya arbetssättet påbörjades redan i våras.

– Vi hoppas att patienterna upplever en ökad tillgänglighet, säger distriktssjuksköterska Sara Berglin.

Totalt är cirka 17 000 patienter listade hos vårdcentralen. Under maj månad hanterades närmare 800 ärenden digitalt.

Verksamhetschefen Björn Hallström och sjuksköterskan Sara Berglin visar hur de nya digitala patientkontakterna fungerar i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.