Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så inleddes kampanjen och vad har 34 ullgrisar med Vingåker att göra? Hör näringslivsansvarig Susanna Oom Samuelsson. Foto: SVT

Så vill Vingåker få shoppingturister att stanna längre i kommunen

Publicerad

Vingåker lockar nära 300 000 besökare varje år. De flesta handlar på kläd-outleten på orten och åker sedan hem. Nu vill kommunen att besökarna ska stanna längre och uppleva mer.

– Vi vill skapa en nyfikenhet men också en reaktion på besöket, säger Susanna Oom Samuelsson, näringslivsansvarig i Vingåker.

Med en scanbar QR-kod ska nyfikenheten lockas fram och Vingåkers sevärdheter avslöjas.

– Fördelen är att man kan styra besökaren till en sida där man kan ändra på innehållet om det skulle behövas. Sedan hoppas vi kunna bygga på det här konceptet, säger Susanna Oom Samuelsson.

Runt om i centrala Vingåker finns det så kallade bordspratare utställda och kampanjen finns även på sociala medier.

– Sedan kampanjen drog igång har besöken på vår upplevelse sida tiodubblats, säger Susanna Oom Samuelsson.

I klippet berättar hon om kuppen som inledde kampanjen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.