Två riksdagsledamöter från Sörmland har lämnat in en motion där de vill att trafiksäkerheten ska gå före artskyddet på riksväg 55. Foto: SVT

Vill stärka trafiksäkerheten på riksväg 55

Publicerad

Trafiksäkerheten på riksväg 55 måste förbättras. Det anser två riksdagsledamöter från Sörmland, som nu har lämnat in en motion i ärendet.

För några år sedan satte länsstyrelsen stopp för planerna om att bygga en helt ny vägsträcka på riksväg 55 mellan Björndammen och Dunker. Det finns nämligen en sällsynt fågel som lever i området.

Men nu har riksdagsledamöterna Fredrik Olovsson (S) från Katrineholm och Caroline Helmersson Olsson (S) från Vingåker lagt fram en motion om att trafiksäkerheten måste prioriteras före artskyddet.

”Måste ha en högre vikt”

–Vi tycker att den balans som har varit så här långt mellan trafiksäkerhetsfrågor och artskyddsfrågor har hamnat snett när det handlar om riksväg 55. Därför lämnar vi in en motion, för vi tycker att trafiksäkerheten måste ha en högre vikt när man gör den här avvägningen, säger Fredrik Olovsson.

Men länsstyrelsen måste följa lagstiftningen, som bottnar i EU-direktiv. Det går dock att få dispens i vissa fall.

Kan tänka sig lagändring

– När det gällde artskyddsdispens för en helt ny väg som det här handlade om fanns det inte möjlighet att ge dispens, säger Claudia Gardberg Morner, länsråd på Länsstyrelsen i Södermanlands län.

Men Fredrik Olovsson kan tänka sig en lagändring om det skulle krävas för att göra vägen trafiksäkrare.

Sträckan mellan Björndammen och Dunker på riksväg 55 har diskuterats mer än en gång och har blivit särskilt uppmärksammad efter dödsolyckan som inträffade för några veckor sedan, där tre personer omkom i en krock med en lastbil.

Blir inte helt mötesseparerad

I stället för att bygga en helt ny väg i området är en ny plan från Regionförbundet Sörmland nu ute på remiss. Där föreslås den befintliga vägen byggas om, men då kommer den inte att bli helt mötesseparerad.

– Man kommer inte att kunna bygga mötesseparerat hela vägen om man bara gör om i befintlig sträckning, utan det blir en blandning av olika typer av åtgärder för att få den trafiksäkrare, säger Fredrik Högberg, strateg på Regionförbundet Sörmland.

Vad skulle det kunna vara till exempel?

– Det handlar om sidområdesåtgärder och man kanske kan göra omkörningsfält på vissa delar av sträckan.

Ett politiskt beslut om den nya länstransportplanen, där riksväg 55 ingår, ska tas i början av nästa år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.