Bygget av tunnlarna här i Västerort visar på stora säkerhetsbrister, konstaterar Arbetsmiljöverket. Foto: Trafikverket

Trafikverket hotas av miljonböter för Förbifart Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Arbetsmiljöverket har hittat allvarliga brister i ytterligare tunnlar som är en del av Förbifart Stockholm. Om inte problemen är åtgärdade till den 30 september kan arbetet stoppas.

Redan i augusti rapporterade SVT Nyheter Stockholm om arbetsmiljöbrister under arbetet med tunnlar under Lovön.

Nu har Arbetsmiljöverket upptäckt nya allvarliga brister vid fler tunnelbyggen inom Förbifart Stockholm.  

Förbifart Stockholm

Det handlar om det som av Trafikverket kallas ”tunnel norr”, alltså tunnlarna i Lunda och Johannelund som startar i Vinsta och och sedan ansluter till E18 i Hjulsta. Vid en inspektion i slutet av augusti upptäckte Arbetsmljöverket så många allvarliga brister att man nu hotar med miljonböter om byggherren Trafikverket bryter mot någon av punkterna.

– Tyvärr upptäckte vi många liknande brister som vi redan hade hittat vid tunnelbygget på Lovön, säger Anneli Lundh som är sektionschef vid Arbetsmiljöverket.

Container med sprängmedel

Det Arbetsmiljöverket anmärker på handlar mycket om säkerheten för de personer som arbetar med tunnelbygget. Bland annat riktar man skarp kritik mot att utrymningsvägarna är bristfälliga, att de så kallade räddningskamrarna inte är tillräckligt många och att skyltningen inte är så omfattande som den borde vara.

I en av tunnlarna hittade man dessutom en omärkt container med sprängmedel som stod i närheten av en tunnelmynning där byggarbetare ska kunna ta sig ut i nödfall.

I dokumenten från Arbetsmiljöverket kan man också läsa om elskåp som saknar påkörningsskydd, något som kan innebära risk för både brand och strömavbrott. Dessutom saknades nödbelysnng i större delen av tunnlarna.

Hot om miljonviten

Nu har Arbetsmiljöverket gett Trafikverket tid till den 30 september att åtgärda problemen. Efter det kan det bli fråga om en miljon kronor i böter varje gång som man bryter mot någon av de många punkter som Arbetsmiljöveket pekat ut som ”allvarliga brister”.

På Trafikverket säger Johan Brantmark som är projektchef för Förbifart Stockholm att man tar kritiken på allvar.

– Jag kan konstatera att vi behöver arbeta mer skyndsamt med Arbetsmiljöverkets synpunkter på utrymningsvägar vid brand. De påtalade bristerna håller på att åtgärdas, säger Brantmark i ett uttalande på Trafikverkets hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Förbifart Stockholm

Mer i ämnet