En anhörig till en coronasmittad patient berättar för SVT om att hon fått bristfällig information gällande sin makes coronasmitta. Foto: Foto: Jessica Gow, Mikael Fritzon/TT

Maken sövdes ner utan att anhöriga underrättades: ”Tortyr att inte få svar”

Uppdaterad
Publicerad

Hennes man smittades av det nya coronaviruset och lades in på Södersjukhuset förra veckan. Trots att familjen hört av sig åtskilliga gånger för att få information om hans tillstånd, fick de svar först efter två dygn att han hade sövts ner och får intensivvård.

Stockholmsparet följde Vårdguidens rekommendationer när maken insjuknade. Trots att han genomgått en transplantation för en tid sedan, uppmanades de att avvakta med att uppsöka sjukvård för att se om symptomen skulle komma att förvärras. Både hostan och febern tilltog, och i torsdags kväll förra veckan fick de åka in till Södersjukhuset. På fredagskvällen förflyttades han till intensivvårdsavdelningen, eftersom andningen behövde stöttas med syrgas.

De hann prata i telefon en kort stund.

Corona i Stockholm

– Vi pratade väldigt kort. Han hade svårt att prata för att han hostade så mycket, säger hustrun.

 Det var senaste gången som hon hörde något från sin covid-19-sjuke man.

”Efter det hörde jag inte någonting”

Vid lunchtid på måndagen hade hon fortfarande inte hört något från Södersjukhuset. Då hade det gått två dygn sedan samtalet. Ingen på sjukhuset hade ännu hört av sig.

– Efter det samtalet hörde jag inte någonting. Jag ringde alla nummer på intensiven och växeln men de svarade inte, säger kvinnan.

Hon är själv sjuk och har därför inte möjlighet att röra sig ute. Till slut åkte i stället parets son till Södersjukhusets akut och fick av personalen i receptionen veta att hans pappa vårdades på intensiven.

– De kollade upp och såg att han var inlagd på IVA, men vi fick inte mer information än så, säger kvinnan till SVT Nyheter.

Sjukhuset frångick egna rutinen

Södersjukhusets presstjänst skriver i ett mejl till SVT Nyheter att kontakt med närmast anhöriga till patient på IVA sker direkt efter den dagliga ronden och i händelse av att patientens tillstånd försämras. Men kvinnan mottog aldrig det dagliga samtalet. Även när makens tillstånd försämrades och vårdpersonalen tvingades söva honom, så uteblev kontakten.

Familjen har förståelse för att den stora utmaning som vården just nu ställs inför tvingar vårdpersonalen att genomföra alla möjliga prioriteringar. Men önskar samtidigt att just information var en prioritet.

– Jag ville bara få prata med någon i en minut och höra hur det är med min man, säger hustrun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Corona i Stockholm

Mer i ämnet