Strumplösa busschaufförer skickades hem.

Busschaufförer skickades hem – vägrade bära strumpor

Uppdaterad
Publicerad

Bussföretaget Keolis införde en ny uniform den 1 juli. Där ingår det att bära svarta strumpor. Redan de första dagarna skickades fem förare hem med löneavdrag.

I protest mot strumpkravet och till stöd för sina kollegor kom flera av förarna vid bussgaraget i Hägersten idag till jobbet utan strumpor. Följden? Ingen av de strumplösa förarna fick köra, istället skickades alla 13 hem, rapporterar Aftonbladet.

– Det är förnedrande att man inte får bestämma själv vad man ska ha på fötterna, säger busschauffören Sven till tidningen.

– Det har gått för långt. Ingen ser våra fötter vid gaspedalerna. Det är också ohygieniskt att ha på sig strumpor i sandaler den här värmen.

Keolis: Det är en säkerhetsfråga

För Keolis handlar det i första hand inte om strumpor eller inte strumpor, utan om att förarna har rätt saker på fötterna.

– Det är inte lämpligt att köra i lössittande sandaler, tofflor eller flipflops som riskerar att glida av fötterna och kanske fastna i pedalerna. Man ska ha fotriktiga skor som sitter kvar på fötterna när man kör omkring med en massa människor i Stockholm. Det handlar om säkerhet, säger Johan Nordfjäll, pressansvarig på Keolis, till SVT Nyheter Stockholm.

”Följer man inte gällande rutiner så får det konsekvenser”

Enligt Nordfjell togs den nya uniformen fram i samarbete med facket, och den infördes redan förra året bland förarna i Stockholms innerstad. Nu har den införts också i sydvästra delarna av staden.

Vad händer nu?

– Vi kommer att följa utvecklingen, men vi är tydliga med att man ska ha skor som sitter väl på fötterna.

Och de förare som skickats hem, vad händer med dem?

– Följer man inte gällande rutiner och man därigenom inte kan utföra sina arbetsuppgifter så får det någon form av konsekvens. Exakt hur det ser ut är olika från fall till fall, säger Johan Nordfjäll.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.