Maria Xylia arbetar på enheten för energi- och klimatstudier (ECS) vid KTH. Foto: Peter Ardell KTH/SVT

Busslinjerna där trådlösa elbussar skulle funka

Uppdaterad
Publicerad

Forskare vid KTH har gjort en modell som visar vilka busslinjer i Storstockholm som skulle vara lönsamma, både ekonomiskt och miljömässigt att göra om till eldrivna trådlösa fordon, och det är flera linjer de rekommenderar.

Nyligen började Nordens första elhybridbuss med trådlös laddning rulla på linje 755 i Södertälje, den laddas på sju minuter och kan köra tio kilometer utsläppsfritt.

Bussen är en del av ett forskningsprojekt med bland annat forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. De har skapat en modell för att lätt se vilka busslinjer i Storstockholm som skulle vara lönsamma, både kostnads- och energimässigt, för just eldrivna och trådlösa fordon. Och bästa busslinjerna skulle vara innerstaden, eftersom det hänger på hur långt det är mellan laddstationerna och i innerstaden är det nära mellan hållplatserna.

Alla blå bussar är lämpliga

– Samtliga blåbussar, linje 1, 2, 3 och 4, är lönsamma att elektrifiera enligt modellen. När det gäller de röda bussarna i Stockholms innerstad så finns det en rad busslinjer som lönar sig, bland andra 76, Norra Hammarbyhamnen – Ropsten, 59 ,Sofia – Karolinska sjukhuset,´och 67, Skansen – Frösundavik, säger Maria Xylia, forskarstuderande vid KTH, som har skapat modellen.

Varför just de här linjerna väljs ut är bland annat för att de delar hållplatser, eftersom det krävs regelbundna laddningar måste det vara praktiskt genomförbart. Flera busslinjer på samma hållplats innebär att bussarna kan dela på laddningsstationer vilket betyder att det investeringen blir billigare.

Skulle påverka livet i storstaden rejält

– Det är värt att notera att elektrifierade bussar i innerstaden, som modellen föreslår, skulle påverkade det urbana livet tämligen påtagligt. Elbussarna genererar inga lokala utsläpp, och bullernivån skulle sänkas drastiskt, säger Maria Xylia.

Maria Xylia säger att det inte är realistiskt att elektrifiera samtliga busslinjer i Stockholm, och det finns också en del frågeteckan som hur elnätet ska klara av att ett antal bussar börjar ladda batterier och bussarnas tidtabell så det inte blir köer.

Andra linjer som skulle kunna vara lönsamt att elektrifiera enligt Maria Xylia är bland annat busslinjerna 50, 53, 54, 55, 57, 59, 61, 67, 69, 71, 72 och 76.

Forskningen finansieras av Energimyndigheten i samarbete mellan KTH, Scania, SL, Vattenfall och Södertälje kommun.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.