Foto: Fredrik Sandberg/TT

Har du missat ett bokat vårdbesök?

Uppdaterad
Publicerad

Trots att en patientavgift införts fortsätter invånare i Stockholms län att utebli från sina bokade vårdbesök. Har du struntat i en inbokad tid, glömt av den eller fått förhinder? Hur skulle systemet kunna förbättras? Dela med dig av dina erfarenheter i vår chatt.

Har du missat ett bokat vårdbesök?

Pinnat inlägg

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter av missade vårdbesök och förslag på lösningar. Nu stänger vi den här chatten!

Pinnat inlägg

Hej! Här kan du dela med dig av dina erfarenheter av missade vårdbesök. Har du missat en bokad tid i sjukvården? Varför? Vad hände då? Hur skulle man kunna göra så att fler kommer till sina bokade besök?

Gunnar Rosengren • Hej! Sms om bokad tid är bra och viktigt för de som glömmer en tid. Kanske ett par sms några dagar före och dagen före - några har detta. Om man bara uteblir så finns verkligen anledning till att tag bra betalt och kanske man inte skall få boka ny tid förrän om x antal veckor/ dagar ( även hos annan) ?
Ett helt annat problem uppstod för mig för ett tag sedan då taxin var väldigt försenad och jag kunde inte nå stället i god tid - "de tar inte emot samtal", inte ens centralt (Aleris) kunde komma fram. Om jag kommit fram så hade de troligen kunnat ta en innan mig - nu blev det en onödig t.o.r m taxin med väntetid på returen och centralen missade ett besök.
Så regionen fd landstingets dåliga kvalitet på sina uppdrag/ upphandlingar orsakar onödiga kostnader och sämre vårdservice.

Besviken • Tog ledigt från jobbet för att följa med min man till ett bokat vårdbesök. Väl framme fick vi reda på att läkaren hade ett akut besök med en annan patient. Vården hade tagit 400kr om han uteblivit men vem ersätter vår förlorade arbetstid? Tycker det är riktigt nonchalant, som om deras tid är mer värd än patienternas. Om man skall debitera borde man också ersätta.

Amelia • Det är riktigt uselt att personer med psykisk ohälsa och ADHD inte kan få bättre hjälp att komma ihåg vårdbesök och att boka om i tid. Det räcker inte med ett sms. Samtliga vårdgivare skulle vara tvungna att visa ens bokade tider på 1177 så man får en chans att kunna kolla när man har en tid utan att ringa mottagningen. Vid ADHD är det ju funktionsnedsättningen som gör att man har svårt att planera och komma ihåg och då straffas man med 400 i avgift för att man har en funktionsnedsättning. Vid psykisk ohälsa som panikångest kan man få en ångestattack på väg till besöket och inte komma fram till besöket pga det. Då straffas man också. Det är ju inte samma sak som för oss som inte har en sådan sjukdom eller funktionsnedsättning, vi kan ju faktiskt lättare planera och komma ihåg och hindras inte heller på vägen. Så att vi får betala om vi inte dyker upp är vettigt. Men inte för dem som har en verklig orsak till att de missar besök, som tex det ovan nämnda.

Pernilla • Har aldrig missat en tid men har stor förståelse för att det kan bli så. För att avboka en tid så måste du göra det 24 Tim innan. Och har den tidspärren passerat skiter många i att höra av sig till vården. Hur ska man veta att man kanske blir sjuk och då menar jag magsjuk eller migrän. Och hur avbokar man vårdc en söndag om tiden är på mån? Om 24 Tim spärren passerat får man ändå betala sitt besök och då struntar många i att ringa. Det systemet måste ju ändras för tiderna till läkare är så få att de behövs för andra i behov att träffa läkare..

Marie Pettersson • Missat?? När man inte kan få en läkartid så är det svårt att missa,väntetid för akuta vårdbehov är minst 2 månader,så missa det är nog om jag hamnar på akuten istället

Nisse • Hur blir det om det är tvärtom.
jag menar om man kommer till ett besök och väntar och väntar och frågar när man får komma in och får svar att läkaren är sjuk, väntat
i 30 min, tagit ledigt från arbetet och rest med buss och t- bana i över en timme

Hermina • Hej Sandra! Det beror nog på vad man menar med "vården". Regionen och höga chefer räknar bara siffror. Det går att räkna då när det gäller operationer och liknande. Vårdpersonalen på vanliga mottagningar vet däremot att mycket av det jobb man lägger ner inte syns i kalendern och ofta är det så att ett uteblivande gör att man kan ringa den där oroliga anhöriga, att man kan prata med den där kollegan som är på väg att bli utbränd, eller att man för en gångs skull kommer hem i tid till barnen. Så, nej, färre uteblivande löser absolut ingenting. Det behövs fler medarbetare i vården, men det är det regionen inte vill kännas vid. Den rosa elefanten i rummet, så att säga.

Fred Svensson • Min åsikt är att detta är ytterligare ett exempel på hur ovilliga/dåliga/mesiga Sverige är när det handlar om att ta betalt för de fantastiskt subventionerade tjänsterna vi har. Självklart ska även oanvända patientavgifter faktureras, skickas på påminnelse och därefter inkasso om de inte betalas! Precis lika självklart som att vi måste se till att sätta dit de som fuskar med sina CSN-lån, och undkommer att betala tillbaka.

Hermina • Två procent som uteblir, det är alltså en av femtio. Har aldrig förstått varför regionen upplever det som ett problem. Själv är jag ärligt imponerad av att 98% dyker upp, det är ju fantastiskt! Den slitna personalen brukar ändå sucka av lättnad vid varje liten lucka i det överbelastade schemat, det är tid som går att utnyttja till något vettigt i de flesta fall.

Hej Hermina! Tack för att du delar med dig av din åsikt. Vården ser det som ett problem då väntetiderna ökar ännu mer och kostnaden ligger på ca en halv miljard kronor årligen för de uteblivna besöken.

Danne • Jag skrev för en stund sedan om drop-in, och nu läste jag en kommentar om att många ute lir från sina besök. Då vore det perfekt att ha drop-in, dvs några som sitter i väntrummet, och får komma in då någon annan uteblivit. Då utnyttjas även de tiderna, så det blir ju win-win.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.