Kapaciteten för fjärrtågen förbättras rejält när Citybanan sväljer pendeltågstrafiken. Foto: TT

Citybanan ger ljus i tunneln även för fjärrtåg

Även om det främst är pendlare i Stockholm som kommer att utnyttja de två nya pendeltågsstationerna och färdas i Citybanan, är den en angelägenhet för hela Sveriges tågtrafik.

Det är dags att säga adjö till en av svensk tågtrafiks värsta flaskhalsar. Sedan 1871 har tågen fått samsas på två ynka spår på getingmidjan söder om Stockholms Centralstation.

– Vi har bara två spår genom centrala Stockholm. Nu dubbleras det eftersom vi byggt två nya i tunneln. I och med att alla pendeltåg flyttar ner frigörs väldigt mycket kapacitet på spåren och på Stockholm central. Där kan regional- och fjärrtågstrafiken växa till sig och utvecklas och där kan man i framtiden ta emot höghastighetståg, vilket skapar väldigt stora möjligheter, säger projektchefen Kjell-Åke Averstad.

Den så kallade getingmidjan som går mellan Riddarholmen och Gamla Stan är från 1871. Citybanan är byggd för att hålla lika länge.

– Men man hoppas verkligen att utvecklingen kan gå snabbare framöver, för behoven kommer att stiga, säger Averstad.

Fakta: Citybanan

Visa

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel som byggts i Stockholm under nio års tid. Tunneln fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm. Tunneln invigs i dag och det första pendeltåget går vid 05 på måndagsmorgonen.

Citybanan går mestadels genom berg men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattenytan för att den ska kunna gå i en bergtunnel. I stället byggdes en 300 meter lång betongtunnel som sänktes ner i vattnet. Tunneln består av tre 100 meter långa delar som sänkts på plats vid olika tillfällen under 2013.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer