Foto: TT

Förbud mot raka inflygningar på Arlanda upphävs

Uppdaterad
Publicerad

Mark- och miljööverdomstolen ger i domen om Arlandas miljötillstånd Swedavia rätt i flera frågor.

Domen innebär bland annat att förbudet mot raka inflygningar upphävs från och med den 1 januari 2018. Beslutet kan överklagas till Högsta domstolen.

Förbudet mot raka inflygningar upphävs alltså, men ersätts med ett villkor som innebär att inflygningar som undviker Upplands Väsby ska användas när det är möjligt med hänsyn till flygplatsens kapacitet, regelverket för flygtrafiktjänsten, flygsäkerhetsskäl och väderleksförhållanden, enligt domstolen.

Turerna kring Bromma flygplats

Swedavia ska också utreda förutsättningarna att minska bullerexponeringen över Rosersberg och Upplands Väsby genom att använda banorna på andra sätt.

Bullret får inte öka

Dessutom ska Swedavia vart tredje år informera tillsynsmyndigheten om utvecklingen av och förutsättningarna för att använda teknik som möjliggör andra inflygningsmetoder vid Arlanda flygplats.

Swedavia får inte medhåll i sitt överklagande av ljudnivåerna. I domen fastställs beslutet om en maximal ljudnivå på 65 decibel på marken, lägre än de 70 decibel som Swedavia rekommenderat. Bullerskyddsåtgärderna i form av bullerisolering av byggnader är i princip oförändrade i dagens dom.

Tillståndet går ut 2018

Arlandas miljötillstånd går ut första januari 2018, och när underinstansen Mark- och miljödomstolen för ett år sedan kom med sin dom stod det klart att inflygningar över Upplands-Väsby skulle reduceras kraftigt.

Statliga Swedavia som sköter flygplatsen överklagade domen, och i dag kom alltså överinstansen Mark- och milijööverdomstolen med sitt utlåtande.

Flygplatschefen på Arlanda sade innan domen kom till Dagens Nyheter att om domen står fast så innebär det ett landningsstopp på bana 3. Dessutom skulle Arlandas kapacitet, enligt flyplatschefen, minska med nära 40 procent. Så blev det nu alltså inte.

Flygplatsdirektören glad

Hur glad är du efter det här beslutet, på en skala mellan ett och tio?

– Jag skulle säga att jag ligger på en åtta. Efter en sex år lång process får vi nu möjligheten att blicka framåt och fortsätta med våra investeringar på Arlanda, för att möta den här enorma tillväxten vi har haft. Nu kan vi fortsätta att utveckla Arlanda och på det sättet få hela Sverige att växa, säger Arlandas flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin.

– Vi är jätteglada att villkoret har upphävts att flyga över Väsby och det är den stora delen. Sedan gick det inte riktigt som vi hade önskat när det gäller bullernivåerna. De 65 decibel som vi fått nu i stället för 70 decibel har egentligen ingen påverkan på jettrafiken, men det kan ändå få en effekt, säger Westin.

Jetplanen stiger snabbare och bullrar därför inte lika mycket. Propellerplan flyger saktare och kan skapa tröghet i trafikflödet.

21 miljoner passagerare

Under 2013 reste 20,7 miljoner resenärer till eller från Arlanda, varav 15,8 miljoner reste utrikes. Totalt flyger 76 flygbolag på Arlanda, varav 63 utrikes.

De vanligaste destinationerna för resenärerna på Arlanda var London, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Luleå, Göteborg, Amsterdam, Malmö, Umeå och Frankfurt.

Källa: Arlanda flygplats (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Turerna kring Bromma flygplats

Mer i ämnet