Domen innebär bland annat att förbudet mot raka inflygningar upphävs från och med den 1 januari 2018. Beslutet kan överklagas till Högsta domstolen.
Förbudet mot raka inflygningar upphävs alltså, men ersätts med ett villkor som innebär att inflygningar som undviker Upplands Väsby ska användas när det är möjligt med hänsyn till flygplatsens kapacitet, regelverket för flygtrafiktjänsten, flygsäkerhetsskäl och väderleksförhållanden, enligt domstolen.
Swedavia ska också utreda förutsättningarna att minska bullerexponeringen över Rosersberg och Upplands Väsby genom att använda banorna på andra sätt.
Bullret får inte öka
Dessutom ska Swedavia vart tredje år informera tillsynsmyndigheten om utvecklingen av och förutsättningarna för att använda teknik som möjliggör andra inflygningsmetoder vid Arlanda flygplats.
Swedavia får inte medhåll i sitt överklagande av ljudnivåerna. I domen fastställs beslutet om en maximal ljudnivå på 65 decibel på marken, lägre än de 70 decibel som Swedavia rekommenderat. Bullerskyddsåtgärderna i form av bullerisolering av byggnader är i princip oförändrade i dagens dom.
Tillståndet går ut 2018
Arlandas miljötillstånd går ut första januari 2018, och när underinstansen Mark- och miljödomstolen för ett år sedan kom med sin dom stod det klart att inflygningar över Upplands-Väsby skulle reduceras kraftigt.
Statliga Swedavia som sköter flygplatsen överklagade domen, och i dag kom alltså överinstansen Mark- och milijööverdomstolen med sitt utlåtande.
Flygplatschefen på Arlanda sade innan domen kom till Dagens Nyheter att om domen står fast så innebär det ett landningsstopp på bana 3. Dessutom skulle Arlandas kapacitet, enligt flyplatschefen, minska med nära 40 procent. Så blev det nu alltså inte.
Flygplatsdirektören glad
Hur glad är du efter det här beslutet, på en skala mellan ett och tio?
– Jag skulle säga att jag ligger på en åtta. Efter en sex år lång process får vi nu möjligheten att blicka framåt och fortsätta med våra investeringar på Arlanda, för att möta den här enorma tillväxten vi har haft. Nu kan vi fortsätta att utveckla Arlanda och på det sättet få hela Sverige att växa, säger Arlandas flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin.
– Vi är jätteglada att villkoret har upphävts att flyga över Väsby och det är den stora delen. Sedan gick det inte riktigt som vi hade önskat när det gäller bullernivåerna. De 65 decibel som vi fått nu i stället för 70 decibel har egentligen ingen påverkan på jettrafiken, men det kan ändå få en effekt, säger Westin.
Jetplanen stiger snabbare och bullrar därför inte lika mycket. Propellerplan flyger saktare och kan skapa tröghet i trafikflödet.