Foto: Jessica Gow/TT

Förseningar orsakade av växelfel har minskat med 85 procent

Uppdaterad
Publicerad

Växelfel är ett ord som som luttrade pendeltågsresenärerna har tvingats vänja sig vid. Men nu har ett nytt sätt att lösa växelfelen gjort att förseningarna i pendeltågstrafiken orsakade av de här problemen har minskat med 85 procent sedan i maj.

I Stockholmsområdet finns det runt 1 600 tågväxlar, men som många tågresenärer känner till har många av dem inte fungerat som de ska.

Bara under maj månad orsakade olika typer av växelfel över 3 000 minuters förseningar i pendeltågstrafiken. Det motsvarar över 50 timmar bara under en enda månad.

60 procent av all persontrafik med tåg passerar Stockholm. Därför ger ofta ett växelfel här trafikstörningar även för andra delar av landet. Foto: Pia Heick/SVT

Men sedan i våras har statliga Trafikverket, som ansvarar för tågväxlarna, börjat samarbeta om underhållet med SL och MTR som driver pendeltågstrafiken. Det har lett till att förseningarna minskat drastiskt.

Malin Holen Foto: Lisa Liljefors/SVT

– Vi har satt oss ner och gemensamt pekat ut vilka växlar som är viktigast för att pendeltågstrafiken ska fungera och därefter gjort extra förebyggande insatser i just dem, förklarar Malin Holen som är underhållsdirektör på Trafikverket.

Förseningarna har minskat med 85 procent

En del av de utpekade växlarna har fått nya delar, medan andra fått extra underhåll och service. Och det har gett resultat.

Kristoffer Tamsons Foto: Lisa Liljefors/SVT

– Antalet förseningsminuter som orsakas av växelfel har sjunkit från 3 000 i maj till 450 oktober – eller motsvarande från 50 till runt 7,5 timmar. Det är en minskning på på nästan 85 procent, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Det låter ju som en enkel och billig metod – varför har ni inte gjort så här tidigare?

– Vi har samarbetat tidigare, men då hade vi inte några gemensamma analyser att jobba med och det gjorde att varje organisation jobbade efter sina egna slutsatser, säger Malin Holen.

Arbetssättet ska användas även för andra felkällor

Målet är att Trafikverket, SL och MTR ska utöka samarbetet så även problemen med signalfel, elfel och nerrivna kontaktledningar ska minska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.