I Stockholmsområdet finns det runt 1 600 tågväxlar, men som många tågresenärer känner till har många av dem inte fungerat som de ska.
Bara under maj månad orsakade olika typer av växelfel över 3 000 minuters förseningar i pendeltågstrafiken. Det motsvarar över 50 timmar bara under en enda månad.
Men sedan i våras har statliga Trafikverket, som ansvarar för tågväxlarna, börjat samarbeta om underhållet med SL och MTR som driver pendeltågstrafiken. Det har lett till att förseningarna minskat drastiskt.
– Vi har satt oss ner och gemensamt pekat ut vilka växlar som är viktigast för att pendeltågstrafiken ska fungera och därefter gjort extra förebyggande insatser i just dem, förklarar Malin Holen som är underhållsdirektör på Trafikverket.
Förseningarna har minskat med 85 procent
En del av de utpekade växlarna har fått nya delar, medan andra fått extra underhåll och service. Och det har gett resultat.
– Antalet förseningsminuter som orsakas av växelfel har sjunkit från 3 000 i maj till 450 oktober – eller motsvarande från 50 till runt 7,5 timmar. Det är en minskning på på nästan 85 procent, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Det låter ju som en enkel och billig metod – varför har ni inte gjort så här tidigare?
– Vi har samarbetat tidigare, men då hade vi inte några gemensamma analyser att jobba med och det gjorde att varje organisation jobbade efter sina egna slutsatser, säger Malin Holen.
Arbetssättet ska användas även för andra felkällor
Målet är att Trafikverket, SL och MTR ska utöka samarbetet så även problemen med signalfel, elfel och nerrivna kontaktledningar ska minska.