Foto: TT

Elsparkcyklar kan bli problem för snöröjare

Uppdaterad
Publicerad

Antalet elsparkcyklar har fullkomligt exploderat i flera städer. När vintern står för dörren väntar nya utmaningar, där bland annat snöröjningen kan bli en knäckfråga.

Elsparkcyklarna har blivit ett populärt fordon i många storstäder runtom i Sverige. I Stockholm, precis som på många andra ställen i landet, har antalet elsparkcyklar ökat explosionsartat det senaste året.

Ett ökande antal elsparkcyklar har väckt frågor kring säkerhet och framkomlighet när fler ska trängas på trottoarer och vägar. En annan fråga som kan bli aktuell är snöröjningen.

Elsparkcyklar i Stockholm

Fler än i fjol

Förra säsongen var det mycket färre elsparkcyklar ute på gatorna och därmed inte ett så stort problem, säger Malinda Flodman, kommunikatör vid trafikkontoret i Stockholm. Även om vissa företag minskat antalet elsparkcyklar under vinterhalvåret räknar kommunen med att se fler fordon ute på gatorna jämfört med i fjol.

-Vi har börjat prata med snöröjningsentreprenörerna om detta. Står det då en elsparkcykel i vägen så ska de flytta på den. Men måste de flytta på elsparkcyklar var tionde meter så kommer det ta mycket längre tid och då blir det svårt att hinna färdigt, säger Malinda Flodman.

Frågan diskuteras även med de företag som hyr ut elsparkcyklar och just snöröjningen ligger högt uppe på dagordningen i år med fler fordon på gatorna. Bara för att det blir kyligt och snöigt betyder inte det att de försvinner. Voi, ett företag som hyr ut elsparkcyklar, hade förra vintern en hög efterfrågan från sina användare.

Anpassa verksamheten

”Vi är i dialog med flera bolag som hanterar snöröjning, för att kunna anpassa den dagliga verksamheten till deras arbetssätt vid snöfall. Planen är att proaktivt samarbeta med dessa bolag under vintermånaderna”, säger Eric André, Nordenchef på Voi, i en skriftlig kommentar till TT.

Företaget Tier uppger att man håller koll på väderläget och blir det besvärligt kan man hämta in elsparkcyklarna för att underlätta för snöröjare. Hur många som faktiskt kommer bli kvar ute på gatorna är svårt att beräkna och det är därför också svårt att förutspå om det kommer att bli ett problem.

-Blir det ett stort problem så måste vi hitta alternativa sätt att hantera det på, men det är svårt att säga nu. Det kanske kommer att gå bra, säger Malinda Flodman.

-Det är en utmanande fråga.

Fakta: Så fungerar en elsparkscykel

En elsparkcykel är ett elfordon utan trampor som får köras i max 20 kilometer i timmen.

Elsparkcyklarna placeras ut av företagen runt om i de aktuella städerna. Tanken är att du via en app kan plocka en elsparkcykel från gatan, köra en bit och sedan lämna den där du vill. I bland annat Stockholm införde man tidigare i år parkeringsytor, så kallade hot spots, där elsparkcyklarna kan parkeras.

För att hyra elsparkcykel är man tvungen att registrera sig hos det aktuella företaget. Elsparkcykeln låses upp via appen – som också tar betalt för färden.

Under nätterna samlas de elsparkcyklar som är i behov av laddning in av de som företagen anlitat. När de är laddade ställs de återigen ut på stan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elsparkcyklar i Stockholm

Mer i ämnet