Så här kan Saltsjöbanans station i Fisksätra se ut när den byggts om och fått dubbelspår så att tåg i båda riktningarna kan mötas här. Se mer i videon. Foto: SL

Fler tåg och utökad turtäthet när Saltsjöbanan byggs om

Uppdaterad
Publicerad

Stationerna Fisksätra och Tattby ska byggas om så att de får dubbelspår. Eftersom tåg i båda riktningarna kommer att kunna mötas här kommer turtätheten att kunna öka till 12-minuterstrafik jämfört med dagens 2-3 avgångar per timme.

Planskisserna för ombyggnaden av Fisksätra station är nu ute på samråd till den 11 september. Fram till dess kan allmänheten lämna in synpunkter på förslaget. Om allt går enligt planerna är det byggstart år 2022.

Skiss på nya stationen i Fisksätra sedd från parkeringen vid centrum. Foto: SL

– I samband med att det byggs dubbelspår planerar vi också att rusta upp själva stationen, säger Elin Lindström som är presstalesperson hos SL.

Även Tattby station ska få dubbelspår. Foto: SL

Fler tåg behövs

För att möjliggöra den ökade turtätheten krävs det även fler tåg. Därför kommer SL att bygga om äldre tunnelbanevagnar så att de kan köra på Saltsjöbanan.

– De här vagnarna rullar fortfarande på tunnelbanans röda och blå linje, men tanken är att de successivt ska tas ur trafik i samband med att de nya tunnelbanetågen börjar köra på röda linjen, säger Elin Lindström.

När stationerna byggs om kommer de att tillgänglighetsanpassas. Så här kan rampen vid Tattby komma att se ut. Foto: SL

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.