Dessutom blir det fler tåg som går från Stockholm till Köpenhamn.
-Det största är att vi gör insatser på sträckan Uppsala till Stockholm. Pendlarna har haft ett besvärligt år. Nu sätter vi in ytterligare avgångar och fler platser på de avgångar vi redan har, säger Tobbe Lundell som är tillförordnad presschef på SJ.
Brist på vagnar och lokförare
För att klara den utökade trafiken, måste SJ hitta både vagnar och förare. SJ har frigjort fler fordon genom att andra leverantörer köper nytt som gör att deras gamla vagnar blir tillgängliga.
-Det är lokförarbrist. Som det är nu lyckas vi precis hålla näsan över vattenytan tack vare god planering men också med hjälp av en välvillig personal som ställer upp på extra turer och övertid. Men det är ett långsiktigt bekymmer, säger Tobbe Lundell.
Ett år med problem
Bakom sig har SJ ett år fyllt av problem. Var tredje långdistanståg var försenat i maj månad enligt Trafikverket. Det var den sämsta punktligheten sedan mätningarna började 2013.