Förbifart Stockholm är ett komplext bygge som ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar. Men byggandet tar längre tid än man planerat.
– Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk, säger Trafikverkets projektchef Johan Brantmark.
Enligt Trafikverket är de främsta orsakerna till den förlängda byggtiden och de ökade kostnaderna att berget man spränger i försvårats av att berget hållit sämre kvalitet än vad undersökningar hittills visat, tillsammans med det faktum att man hävde kontraktet med tunnlarna på Lovö.
Fyra år försenad
– Vi ser också i den nya analysen att installationen och testningen av den nya anläggningen kommer att ta längre tid och kosta mer än först beräknat, säger Johan Brantmark.
Nu räknar Trafikverket med att kunna öppna hela Förbifart Stockholm för trafik 2030, vilket är fyra år senare än planerat. Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreds.
Analysen visar att kostnaden beräknas öka med cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor. Det innebär att kostnaderna ökar från 34,4 till 37,7 miljarder kronor.
Finansborgarrådet: ”Oerhört allvarligt”
Stockholms stads finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) ser allvarligt på förseningen.
”Förbifarten behövs för att avlasta infarterna till Stockholms centrala delar, för att minska sårbarheten i trafiksystemet samt knyta ihop de södra och norra delarna i Stockholmsregionen. Därför är det oerhört allvarligt att förseningarna skjuter fram färdigställandet till 2030”, säger Anna König Jerlmyr (M) i en skriftlig kommentar.
Hon vill också att notan för fördyrningarna inte ska belasta stockholmarna. Tanken är nämligen att trängselskatterna ska bekosta större delen av Förbifarten.
”Nu förväntar jag mig att staten står för de ekonomiska konsekvenserna då stockholmarna är de som drabbas av de tidsmässiga konsekvenserna som gör det svårare att komma till och från jobbet”, säger Anna König Jerlmyr (M).