– Först var det signalfel, sen var det ett fjärrtåg som fick fordonsfel, sen var det ett pendeltåg som stod bakom tåget som fått fel där några bestämde sig för att själva evakuera och gå ut på spårområdet. Då blir det totalstopp, säger Katarina Wolffram, presskontakt vid Trafikverket.
Ingen information
Efter att tåget stått stilla en stund var det ett antal passagerare som aktiverade nödöppningen av dörrar på tåget. De hoppade av och tog sig till Sundbybergs station som var väldigt nära.
– Vi stod stilla i en timme innan fyra personer valde att hoppa av tåget. Vi fick ingen information alls förrän efter det, då skrev SL i sin app att det var förseningar på grund av obehöriga på spåret, säger en av resenärerna till SVT.
Trafik igång med följdförseningar
Pendeltåget kunde vid cirka 19.30 köra in mot Stockholm central fast inte via Citybanan under jord utan via den gamla sträckan.
– Trafiken har släppts på igen men det är såklart följdförseningar, säger Henrik Palmér vid SL:s pressjour.
Vad har ni för rutiner för när sånt här händer?
– Huvudrutinen är att undvika evakuering eftersom det leder till så många komplikationer runt omkring. Om man dock bestämmer sig för att evakuera krävs det att det är rätt tillfälle och läge. Det måste finnas en plan för hur resenärerna ska ta sig till närmsta plattform, det är svårt att ta sig fram på spårområdet, säger Henrik Palmér.
Tåget kunde inte åka
Hur tåget kunde bli stillastående så länge berodde på att något mellan pendeltåget och signalen hade hängt sig. Det skedde strax efter klockan 17.00.
– Vi kunde inte göra något och vi fick inte åka någonstans, säger Henrik Palmér.
Ville evakuera till annat tåg
Vid stoppet tittade man på möjligheterna att köra fram ett tåg som passagerarna kunde flytta över till, men övriga tåg på spårområdet gjorde det svårt. Henrik Palmér säger att bedömningar för evakueringar görs löpande och kan se olika ut från fall till fall.
Hur gör ni nu för att undvika att liknande situationer uppstår?
– Vi får naturligtvis göra en grundlig genomgång av säkerheten tillsammans med tågentreprenör. Sådana genomgångar syftar till att hitta potentiella förbättringsmöjligheter.