För att kunna bygga fler bostäder kring Bromma flygplats utan att lägga ner själva flygverksamheten lade den förra regeringen fram ett förslag att riktvärden för maximalt flygbuller i samband med starter och landningar som normalt gäller för flygplatser, inte längre skulle gälla kring Bromma flygplats.
Nu har myndigheter och företag fått säga sitt om förslaget och forskare är kritiska till att Bromma flygplats ska särbehandlas.
– Regeringen vill ju ge ett undantag från Bromma. Ur ett miljömedicinskt perspektiv finns det inget motiv till det. De boende i Bromma skiljer inte sig från andra människor, säger professor Tom Bellander som arbetar på Centrum för arbets- och miljömedicin.
Människors hälsa kan påverkas av att bli utsatt för buller. Effekterna kan handla om förhöjt blodtryck, stressreaktioner å barn kan få försämrad inlärning. Men samtidigt har byggtekniken som utestänger buller utvecklats dom senaste decennierna.
– Men man är ju inte inomhus jämt. De studier som finns är gjorda på de befintliga hus som finns med de kvalitéter de har. Effekterna av att kunna bygga bullertätt vet vi väldigt lite om, säger Tom Bellander.
Till hösten kommer världshälsoorganisationen med en ny rapport som kan komma att påverka hur man ser på hälsoeffekterna av buller. Regeringen planerar att ta ett beslut i början nästa år.