Lokala entreprenörer som väljer att stanna i utsatta områden, trots stor framgång, skapar arbetstillfällen och framtidstro i området, säger forskaren Ingrid Stigzelius Foto: SVT

Forskare: Lokal rekrytering kan gynna utsatta områden

Uppdaterad
Publicerad

Ingrid Stigzelius har studerat hur företag kan gynna social hållbarhet i utsatta områden. Hon menar att samarbete är den viktigaste faktorn för företag som vill engagera sig i områden där de är verksamma, genom till exempel byggprojekt.

Förutom att erbjuda invånarna i lokalområdet en väg in på arbetsmarknaden genom att rekrytera lokalt så lyfter Ingrid Stigzelius, i sin forskning vid Handelshögskolan, flera andra fördelar med att erbjuda till exempel praktikplatser till människor som står långt ifrån arbetsmarknaden.

– Lokala entreprenörer som väljer att stanna i utsatta områden skapar arbetstillfällen och framtidstro i området, säger hon.

ABC-modellen viktig

Ingrid Stigzelius har i sin forskning landat i att samarbeten mellan företag, kommun och närområdet är viktigt för att försöka vara med att utveckla ett område. Hon pekar på att ABC-modellen från 50-talet, Arbete, Bostad och Centrum behöver finnas på plats för att få ett aktivt lokalsamhälle.

Misstaget då var, enligt Stigzelius, att för stort fokus låg på att bostadsdelen – att bygga miljonprogrammet, vilket ledde till att handel och arbetsmöjligheter blev bortglömt.

”En stor framgång”

Om den privata sektorn är med och bidrar till en ökad integration är det, enligt Ingrid Stigzelius, potentiellt något som gynnar företag på lång sikt. 

– Det råder en stor brist på arbetskraft inom flera branscher som fastighets- och byggbranschen. Praktikanter är en tillgång i framtida anställningar, säger Stigzelius.

Ett exempel är ett projekt i bostadsområdet Vivalla i Örebro. Där fick boende i området praktikplatser i samband med upprustningen av området.

– Det var en stor framgång. Nästan hälften av de som fått praktikplats fick jobb, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.