Sedan i höstas finns gummimattor utplacerade vid en handfull stationer runt om i landet – och nu har de kommit till Älvsjö. Den stora pendelstationen söder om staden är därmed först ut i Stockholm att testa denna typ av hinder.
Där perrongerna tar slut har stängsel och staket nu sällskap av spetsiga mattor.
– Man tittar på var man har spårspring och avgör var det är lämpligast att lägga hindren. I det här fallet har man efter en analys valt att lägga hindren i plattformsändarna, säger Stefan Björkqvist, chef för operativ nationell ledning vid Trafikverket.
Spårspring stort problem
Obehöriga personer som vistas i spårområden kring järnvägstationer orsakar dagligen förseningar i tågtrafiken. Förra året ledde spårspringet till förseningar motsvarande 50 timmar vid Älvsjö station.
Efter årets slut ska Trafikverket utvärdera effekten av gummimattorna, som kan bli aktuella på fler stationer i Stockholm.
– De försök man har gjort nationellt och internationellt har reducerat bort 90 procent av spårspringet. Så mattorna har en väldigt god effekt, säger Stefan Björkqvist.
Vardag för lokförare
Lokföraren Björn Domeij, som kör pendeltåg i Stockholm, hoppas på mattorna.
– Det värsta med spårspringet är det här med säkerheten och tryggheten, risken att jag som förare kan köra på någon.
Hur ofta ser du obehöriga personer på spåren?
– Jag skulle säga att det är nästan dagligen, men definitivt ett par gånger i veckan.