Det blir tvärnit för dubbdäck på Hornsgatan från årsskiftet, under förutsättning att regeringen och EU-kommissionen ger kommunerna rätt att införa lokala förbud. Orsaken till förbudet är att partikelhalten på många gator överskrider EU:s gränsvärden.
-Vi fattar beslut (om Hornsgatan) i trafiknämnden i nästa vecka. Och då kommer vi också att säga att det är viktigt att man mäter partikelhalterna på Götgatan, säger Stockholms stads miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton (M) till ABC.
Vill gå snabbare fram
Tjänstemännen på Trafikkontoret vill gå snabbare fram med ett dubbförbud på hela Södermalm, med undantag för Söderledstunneln, Stadsgårdsleden och Södermälarstrand.
I dag är det lite för hårdsmält för politikerna, men 1 oktober nästa år kan ett dubbförbud på hela Söder vara ett faktum.
-Jag tror att det är lite för snabbt på att ta hela Södermalm på det sätt som man gör med Hornsgatan nu. Vi vill ge stockholmarna möjlighet att byta däck på sina bilar och förstå att vi faktiskt menar allvar när vi säger att vi måste klara gränsvärdena när det gäller partikelhalterna.
ABC: Så nästa steg är att det blir dubbfritt på hela Södermalm?
-Ja, klarar vi inte partikelhalterna i luften, där dubbdäcksanvändningen är den viktigaste anledningen till att vi inte gör det, så måste vi gå vidare.
Nu finns det ju fördelar med dubbdäck också. Kritiker säger att det kommer att bli fler påkörningsolyckor utan dubbdäck, till exempel.
-Alla vet att man måste anpassa körningen efter väglaget. Det gäller även i de här sammanhangen. Och många undersökningar visar att det faktiskt spelar väldigt stor roll hur man kör. Vi måste vidta åtgärder, och det tror jag att de allra flesta stockholmarna förstår.