Foto: SVT

”Vår familj är så glad över att få tillbaka pengarna”

Uppdaterad
Publicerad

Paret Tamara och Ammar från Stockholm blev av med 280 000 kronor i augusti efter att ha blivit bedragna via telefon av en person som utgav sig att vara från banken. Familjen får nu tillbaka största delen av beloppet trots att Swedbank anser att de varit grovt oaktsamma.

I augusti blev Tamara och Ammar av med 280 000 kronor efter att ha blivit lurade av en telefonbedragare.

Han utgav sig för att ringa från Swedbank, vilket också stod i displayen, och lyckades lura paret att logga in på banken med hjälp av deras säkerhetsdosa.

Tamara och Ammar polisanmälde händelsen direkt.

I veckan fick de det glädjande beskedet att de får tillbaka stora delar av beloppet från Swedbank. Banken ersätter familjen med 268 000 kronor, men eftersom de anser att paret varit grovt oaktsamma får de betala 12 000 kronor i en sorts självrisk.

Oavsett utbildning och ålder så lyckas bedragarna luras

Juristen Cecilia Blomqvist jobbar på Konsumenteras bank- och finansbyrå.

Enligt henne får familjen tillbaka större delen av summan eftersom de agerade direkt och polisanmälde händelsen.

Hade man däremot agerat likgiltig inför att pengar försvann från kontot hade scenariot kunnat se annorlunda ut. Då hade man ansetts vara särskilt klandervärd.

– Med särskilt klandervärd menas att man i förhållande till banken varit så klandervärd att det skulle vara stötande om banken skulle ersätta något av beloppet till bankkunden, säger hon.

Enligt Cecilia Blomqvist finns det inget specifikt mönster i vilka som blir id-kapade. 

– Många som vi har talat med som blivit bedragna är välutbildade människor i medelåldern, till och med människor som jobbat med datasäkerhet. Trots det har de blivit lurade, säger Cecilia Blomqvist.

”Swedbank: ”Vi kommenterar inte enskilda kundärenden”

Swedbank vill inte ställa upp i en tv-intervju, men presschef Josefine Uppling svarar via mejl:

”Vi kommenterar inte enskilda kundärenden. Men generellt gör vi vår bedömning utifrån de omständigheter som varit rådande i varje enskilt fall och vi följer Allmänna reklamationsnämndens, rekommendationer”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.