”Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar”.
Så löd texten på valsedlarna när vi folkomröstade om trängselskattens införande i Stockholm för sju år sedan. Men nu är det annorlunda.
Noll kronor
– Vi kan konstatera att det går noll kronor till kollektivtrafiken från trängselskatten. Alla pengar är uppbundna till en två mil lång motorväg. Det kallar jag en total grundlurning, säger Yvonne Blombäck, (MP), trafikpolitisk talesperson för miljöpartiet i landstinget.
Som ABC kunde berätta i måndags, blir förbifarten väsentligt dyrare än Trafikverket hittills sagt. Eftersom staten måste betala ränta på de lån man tar för att kunna bygga förbifarten slutar kostnaden inte på 27 miljarder som hittills hävdats, utan kan landa på ända upp till sextio miljarder kronor. Det betyder att inkomsterna från trängselskatten är intecknade minst fyrtio år framåt.
Därmed finns inga pengar över till kollektivtrafik.
Bra lösning
Men finansborgarrådet tycker inte att stockholmarna är lurade.
– Tvärtom, vi är glada att vi löst finansieringen av förbifarten med trängselskatten. Därmed har vi frigjort pengar så att Stockholm stad kan medfinansiera spårvägen med 1,4 miljarder, säger Sten Nordin, (M), finansborgarråd.
– Vi hävdar att mer av trängselpengarna ska gå till kollektivtrafik, säger Tomas Rudin, (S), oppositionsborgarråd.
– Men det där är en defenitionsfråga, kollektivtrafik och vägar är två olika plånböcker. Det där är starkt förhandlingsbart, att vi inte sett mer resultat kanske beror på att det är moderater både i regering och i stadshuset.