Klaratunneln i centrala Stockholm ska renoveras och kommer att stängas av under ett och ett halvt år. Arkivbild från en olycka 2014. Foto: Tomas Oneborg/TT

Klaratunneln stängs i ett och ett halvt år

Uppdaterad
Publicerad

Klaratunneln i centrala Stockholms kommer stängas av i ett och ett halvt år med start under 2024. Tunneln ska renoveras för mer än en miljard kronor. Det är ett av flera större trafikprojekt som väntar Stockholm de närmaste åren.

I dag presenterade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) framtidens trafikprojekt i Stockholm när det gäller broar och tunnlar. Här är några av dem:

  • Klaratunneln: Ska renoveras till en kostnad av 1,1-1,4 miljarder kronor och kommer stängas av under ett och ett halvt år med början någon gång under 2024. Trafikkontoret ska utreda om några av gatorna i närheten kan öppnas för dubbelriktad trafik.
  • Kungsgatan: Ska grävas upp för att kunna renovera tunneln under Kungsgatan.
  • Slussen 2020-2023: Trafiken kommer läggas om i höst efter att den nya guldbron kommit på plats och trimmats in. Bland annat kommer Munkbron stängas av för annat än busstrafik. Skeppsbron öpnnas för biltrafik. Katarinavägen öppnas för busstrafik, medan biltrafiken får vänta till 2023.
  • Flera broar behöver renoveras, som Västerbron, Liljeholmsbron och Vasabron. Beslut om dessa väntas fattas under 2020 eller 2021.
  • Södra Götgatan: Större utrymme för gående och cyklister och ett nytt torg vid korsningen med Katarina Bangata. Staden passar på att renovera Götgatan i samband med att Region Stockholm ska renovera tunneln under Götgatan.
Några av gatorna runt Klaratunneln kan bli dubbelriktade när tunneln stängs för renovering. Foto: Stockholms stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.