Rebin Amin jobbar som servicevärd och busschaufför och hjälper flera hundra resenärer varje dag under Slussens ombyggnation.

Staden portar bilar från Skeppsbron

Uppdaterad
Publicerad

Under midsommarhelgen utökades trafikomläggningen vid Slussen och under rusningstrafik står nu trafiken näst intill helt stilla. Staden ska nu sätta upp hinder för att stoppa bilarnas framfart på Skeppsbron, och bana väg för bussarna.

Varje dag svarar servicevärden och busschauffören Rebin Amin på mellan 400 till 600 frågor om var bussarna går, var busshållplatserna ligger och hur resenärerna ska göra för att ta sig från punkt A till punkt B under Slussens ombyggnation vid Skeppsbron i centrala Stockholm. Han berättar att folk ofta är förvirrade och under rusningstid blir situationen ännu värre. 

– Folk blir förvirrade, busshållplatserna är ändrade och flyttade. Folk har lite svårt att hitta, men vi är här för att hjälpa dem och försöka förklara. Det är ganska dåligt skyltat och folk är stressade på morgonen.

Slussen

Dam hittade inte hållplats – svimmade

Busshållplatserna har flyttats en bra bit ifrån tunnelbanestationen Slussen och resenärerna tvingas gå över Södermalmstorg och sedan leta upp rätt busshållplats.

Rebin Amin berättar att när sommarvärmen stiger under eftermiddagarna blir den långa vägen kämpig för äldre. Förra veckan svimmade en dam på grund av värmen.

– Vi upptäckte en gammal dam som gick omkring på torget och var förvirrad över vilken busshållplats hon skulle till. Men hon gav upp och vände tillbaka mot tunnelbanenedgången som hon tidigare kom ifrån. Så några servicevärdar gick till henne för att försöka hjälpa henne, men då hade hon tuppat av.

Läs mer: Trafikkaos vid Slussen

Kaoset kvarstår till 2025

SVT Nyheter Stockholm har tidigare rapporterat om trafikkaoset vid ombyggnationen av Slussen. Under rusningstrafik står trafiken näst intill helt still och nyligen utökades avstängningarna för biltrafiken ytterligare. Projektet Slussen höll idag ett möte tillsammans med transportföretaget Keolis för att försöka hitta nya lösningar för att underlätta för kollektivtrafiken. Bygget är klart först år 2025, men trafikkaoset kan lätta innan dess. Om tre år är den nya huvudbron på plats och Katarinavägen öppnar igen.

– Vi gjorde den här stora trafikomläggningen under natten till midsommarafton, så det vi ser idag är resultatet av de första vardagarna efter den stora trafikomläggningen. Då är det extra förvirrat. Det vi gör nu är att vi kompletterar med skyltar, det är en del saker som inte är klara, det kommer bli mer utrymme för cyklister och gångare. Men trafikomläggningen som sådan kommer att vara såhär, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig vid Projektet Slussen.

Läs mer: Mer kaos än väntat vid Slussen

Bilar portas från Skeppsbron

Vissa av åtgärderna som kommer att genomföras under omläggningen av trafiken är bland annat att begränsa framkomligheten för den vanliga biltrafiken. Enligt Eva Rosman ska Skeppsbron enbart användas av bussar och lastbilar och trafikhinder kommer inom en snar framtid att sättas upp.

– Hela det här systemet och trafikplaneringen bygger på att kollektivtrafiken kan använda sig av Skeppsbron. När bilarna är i vägen, då blir det långa köer. Vi kommer beställa fysiska hinder som faktiskt kommer göra det omöjligt för andra fordon än bussar och lastbilar att ta sig förbi Skeppsbron upp till Södermalm den vägen. Det är en åtgärd som vi hoppades på att vi inte skulle behöva göra, men vi är tvungna.  

På Skeppsbron får man åka som bilist, men bara fram till cirkulationsplatsen. Det som inte är tillåtet är genomfart till Södermalm. Istället uppmanas biltrafikanter att använda Munkbroleden för att ta sig till Södermalm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Slussen

Mer i ämnet