När det ska göras satsningar som ökar trafiksäkerheten, prioriteras Stockholm bort av polisen och Trafikverket, menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). För att få ordning på den kaotiska trafiken, behöver kommunerna därför själva får rätt att styra och kontrollera trafiken.
På DN Debatt presenterar idag Helldén fyra konkreta förslag på hur det här skulle kunna gå till:
Ge städerna rätt att inrätta en ”kommunal trafikpolis”
Låt kommunerna få hjälpa till med att övervaka hastighet, bilkörning i kollektivtrafikfälten och dubbdäcksförbud. Det skulle ge polisen möjlighet att ta hand om de mer allvarliga brotten.
Ge kommunerna rätt till fartkameror i städerna
Enligt Helldén utesluter Trafikverket systematiskt satsningar på fartkameror i städerna och prioriterar bara de statliga vägarna. Det har lett till att Stockholms stad måste lägga över 750 miljoner kronor på att bygga om gator och vägar för att bilisterna inte håller hastigheten.
Tillåt trafikövervakning med kamera från buss.
Kameran skulle kunna fotografera bilar som står felparkerade. Böter skulle då lättare kunna skrivas ut och det skulle i sin tur leda till att färre ställer sig eller kör i busskörfälten. Framkomligeten för kollektivtrafiken skulle öka.
Stockholms stad har lämnat in en begäran till regeringen om övervakning med kameror från bussarna – än så länge utan resultat.
Lägg bötesansvaret på bilägaren i stället för på föraren
Sverige är enligt Helldén ett av få länder inom EU, där bötesansvaret vid fortkörning ligger hos föraren och inte hos ägaren av fordonet.
Genom de här förslagen anser Daniel Helldén att framkomligheten och trafiksäkerheten i Stockholm skulle öka.