Linfärja delar Vaxholm

Uppdaterad
Publicerad

Från och med i maj nästa år kommer en linfärja att trafikera sundet mellan Vaxholm och Kastellet. Frågan har varit aktuell i många år och när färjan nu blir verklighet är känslorna delade.

Politikerna i Vaxholms kommun vill utnyttja Kastellet mer och en av lösningarna kommer bli en så kallad linfärja. En eldriven båtfärja som går längs en vajer. Färjan kommer göra fästningen strax utanför Vaxholm mer lättillgängligt.

– Varje år kommer det runt en miljon besökare till Vaxholm. 11.000 av dessa besöker Kastellet och den siffran borde kunna göras större. Vi tror att detta är en av lösningarna för hur man kan få näringslivet att växa, säger Lars Lindgren (M) som är kommunstyrelsens ordförande.

Färjan ska inte påverka andra båtar

Färjan kommer att gå från maj till september och beräknas under det första året kosta Vaxholm 650.000 kronor.

Från politiskt håll menar man att linfärjan inte kommer att påverka vanliga båtägares turer genom sundet eftersom linan som färjan färdas längs, går från båten och ner mot botten.

Idag trafikeras området frekvent av Waxholmsbolaget som även har turer till Kastellet. De tror tvärtemot Vaxholms kommun att deras egna båtar kommer få ta andra vägar än idag.

– Vi har lämnat synpunkter och kan konstatera att det finns vissa risker för säkerheten kopplad till vår ordinarie trafik. Om linfärjan blir verklighet kommer vi att få ändra på hur vi angör på vissa platser. Vi kommer helt enkelt få köra runt Kastellet, säger kommunikatören på trafikförvaltningen Suss Forssman Thullberg.

”Märklig skrivelse”

Skrivelsen som Waxholmsbolaget skickat in innehåller en rad synpunkter på linfärjan. Från att den kan leda till att båtar kör in i varandra till att den inte skulle vara estetiskt tilltalande.

– Det var en mycket märklig skrivelse. De klär sig i en roll som om de vore Sjöfartsverket, det tycker jag inte alls är klädsamt, säger Lars Lindgren (M).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.