Lövhalka ställer till det för punktligheten, framförallt för långdistanstågen. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Löv på spåren bakom höstens tågförseningar

Uppdaterad
Publicerad

I september kom tågen fram senare än i augusti. De flesta avvikelserna inträffade under de tre sista dagarna i september. Då en rad händelser skedde på kort tid: obehöriga i spårområdet, ett ställverk som orsakade ett omfattande signalfel samtidigt som ett trasigt tåg behövde evakueras.

Incidenterna skedde i Stockholmsområdet, vilket fick stora och omedelbara konsekvenser eftersom en tredjedel av alla persontåg avgår från, ankommer till eller passerar Stockholm C och pendeltågsstationen Stockholm City.

Trafikverket: ”Källa till förseningar är lövhalka”

Jämfört med augusti försämrades punktligheten för såväl kortdistanstågen som medeldistanstågen och långdistanstågen. Störst avvikelse hade långdistanstågen, med en skillnad på 2 procentenheter jämfört med augusti. Dessa drabbas hårdast av den om höstarna återkommande lövhalkan, som bidrar till att start- och bromssträckor förlängs, vilket orsakar små ”glidande” förseningar längs med sträckan.

– Detta visar också på frågans komplexitet. Det finns ingen enskild och enkel lösning, säger Roberto Maiorana, verksamhetschef på Trafikverket.

Tågtrafiken

I september ankom 78 710 av 85 008 persontåg till sin slutstation inom fem minuter efter tidtabell. Det gav en punktlighet på 92,6 procent, vilket är 1,9 procentenheter lägre än samma månad förra året.

Totalt gjordes 903 804 stopp för på- och avstigning längs Trafikverkets 14 200 kilometer spår.

  • 28 september: Omfattande signalfel på hela sträckan mellan Älvsjö och Huddinge.
  • 29 september: Tåg har gått med hjulskada Årstaberg – Stockholm City. Evakuering av tåget på Stockholm City. Enkelspårsdrift / hastighetsnedsättning / bansyn Årstaberg – Stockholm City.
  • 29 september: Obehöriga i spårområdet vid Älvsjö. Illa skadad person omhändertagen av ambulans.
  • 29 september: Trasigt tåg vid Årstaberg. Tågkö och förseningar bakom.
  • 2 september: Nedriven kontaktledning på Stockholm Central.
  • 7-20 september: Underhållsarbeten / hastighetsnedsättningar mellan Ulriksdal och Sollentuna.
  • 13-19 september: Banarbeten / tågträngsel mellan Solna och Kummelby.
  • 20-30 september: Banarbeten / hastighetsnedsättningar vid Erikslund på Mittbanan.
  • 8-15 september: Dåligt spårläge / hastighetsnedsättningar vid Kungsängen på Mälarbanan.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.