Illustration över Kungsgatan med gångväg, cykelväg och enbart kollektivtrafik Foto: Stockholms stad

Mindre plats för bilar i Stockholms nya översiktsplan

Uppdaterad
Publicerad

Ett bilfritt Gustav Adolfs torg, Hamngatan och Kungsgatan och avstängd Klaratunnel mot Mäster Samuelsgatan. Det är några av förslagen i den trafik- och gatumiljöplan som nu går ut på remiss.

I dag presenterades den nya trafik- och gatumiljöplanen för Stockholm city. Förslagen är ett steg mot att nå Vision för City 2030. Det ska vara smidigare att gå, cykla och resa kollektivt och förslaget innebär även mer grönska och fler miljöer för barn.

Bilfria gator

I förslaget vill man öka framkomligheten för gångtrafikanter genom till exempel bredare trottoarer och genom att enbart ha kollektiv- och cykeltrafik. Ett sådant förslag kräver att den totala biltrafiken till och genom City minskas, något som går att påverka genom avgifter och regleringar för parkering och trängselskatt.

– Jag vill att vi ska få ett mer levande city. Vi har gamla synder från 50- och 60-talet där man byggde mycket för bilarna. Nu är planen att ta tillbaka ytorna för stockholmarna, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP).

Kostnaderna för alla förändringar beräknas till någonstans mellan 700 miljoner och en miljard kronor.

– Men vi räknar med att få medfinansiering från fastighetsägarna för de här projekten. De vill ha större ytor för gående och verksamheter, säger Daniel Helldén.

”Staden måste fungera för alla”

Visionen för City antogs år 2012 och att bygga attraktiva stadsmiljöer som människor vill vistas i är samtliga partier överens om. Däremot måste det finnas andra alternativ om man inte ska ha genomfartstrafik i innerstaden, något som Moderaterna menar att Miljöpartiet tidigare varit emot.

– Vi är helt med på att bygga attraktiva miljöer där människor vill vara men staden måste ju fungera för alla. Vi ser inte riktigt att Miljöpartiet tar höjd för det i en del av de här förslagen. Det handlar väldigt mycket om att vara försöka få bort bilar utan att tänka så mycket på vad de ska ersättas med och vart de ska ta vägen i stället, säger Cecilia Brinck (M), oppositionsborgarråd och vice ordförande i trafiknämnden.

Blandade åsikter bland stockholmarna

– Man har ju försökt stänga av gator på Södermalm och Kungsholmen och då har det blivit mer uteserveringar, mer folk och mer levande gator så det tror jag på. Det skulle skapa en mer levande innerstad, folk skulle vara ute mer och man skulle få en härligare stämning helt enkelt, säger stockholmsbon Felix Nilsson.

Yvonne Knutsen rör sig i stan nästan varje dag och tycker att övergångsställena är tillräckligt för att inte störas av biltrafiken.

– Det är i för sig trevlig med bilfria miljöer men min uppfattning är att man kommer fram ändå som fotgängare så jag tycker inte att det behövs, säger Yvonne Knutsen.

Förslaget kommer under hösten att justeras och ett godkännande väntas i december.

Fler åtgärder i förslaget

Drottninggatan

Förbättra gångstråket genom att förlänga gågatan två kvarter norrut från Tegnérgatan till Kungstensgatan och bygga om korsningarna längs gatan för att prioritera gångtrafiken. På det viset skapas ett mer sammanhängande gångstråk mellan Observatorielunden och Slussen.

Torsgatan

När Citybanans arbetsområde avetableras ska gångbanor och cykelbanor på gatans båda sidor breddas. Även möbleringszonen breddas vilket ger bättre plats för cykelparkering.

Vasagatan

För Vasagatan planeras en helhetsupprustning som innebär nya cykelbanor, breddade gångbanor med träd på gatans båda sidor, parkbänkar, nya cykelparkeringar och förbättrad belysning.

Arsenalsgatan

Cykelstråket mellan Nybroplan och Gustav Adolfs Torg ska förbättras genom att cykelbanor breddas och görs tydligare. På hela sträckan görs också förbättringar för gående, till exempel genom breddning och tydliggörande av gångbanor.

Brunkebergstorg

Torget ges en generell och grön utformning som ska medge tillfälliga evenemang och skapa generösa ytor för uteserveringar, möten och vistelse. Fler miljöer för barn.

Mål för Stockholm city år 2030

  • Lättare och trevligare att gå
  • Lättare, säkrare och snabbare att cykla
  • Snabbare och mer pålitlig kollektivtrafik
  • Mer attraktiva stadsmiljöer
  • Bättre vistelsemöjligheter
  • Fler gröna inslag
  • Fler miljöer för barn

Källa: Stockholms stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.