Foto: SVT

MTR utmanar SJ

Uppdaterad
Publicerad

MTR Express vd Johan Söör sätter visselpipan till munnen och blåser för avgång. Det har blivit dags för invigningsturen med SJ:s nya konkurrent på tågsträckan Stockholm-Göteborg, och klockan 11.59 – lämnar tåget perrongen.

– Vi vill visa att det går att tänka nytt inom svensk järnväg. Vi tror att svensk järnväg skulle behöva utvecklas, och vi tror att kunderna kommer att må gott av ett helt nytt alternativ, säger Johan Söör.

Det Hongkongbaserade företaget MTR, som även kör tunnelbannan i Stockholm, har stora planer.

– Vi är de enda med helt nya snabbtåg, det är de mest miljövänliga tågen på sträckan, vi har satsat mycket på servicen ombord och sedan kommer vi också kunna ge kunderna låga biljettpriser, säger Johan Söör.

Idag gick turen bara till Almnäs i Södertälje, men från och med den 21 mars kommer MTR, som även kör tunnelbannan i Stockholm, att köra fyra avgångar om dagen i vardera riktningen mellan Stockholm och Göteborg. Till hösten ska det totalt bli det 90 avgångar i veckan.

”Bra med konkurrens”

Bengt Rundgren står på Centralstation och ska åka med SJ idag.

Har du koll på att det snart börjar gå ett nytt tåg mellan Stockholm och Göteborg?

– Absolut. Det är jättebra. Konkurrens är alltid bra, säger Bengt Rundgren.

Vill locka bilförare och flygresenärer

Restiden för MTR Express snabbtåg är 3 timmar och 19 minuter, något längre än SJ:s snabbtåg.

För SJ blir det nu konkurrens på allvar med snabbtåg på dess mest lönsamma sträcka.

– Konkurrens är ingenting som är nytt för SJ, det har vi haft under väldigt många år. Vi har ett starkt kunderbjudande med 250 avgångar i veckan på sträckan, och en väldigt kort restid på under tre timmar på våra snabbaste direkttåg. Den största utmaningen är att locka fler resenärer till tåget framför flyget och bilen, säger Åsa Larsson, ansvarig för extern kommunikation på SJ.

Varje dag görs omkring 17000 resor mellan Stockholmsområdet och Göteborgsområdet. I dag åker ungefär hälften bil medan tåget står för knappt 30 procent och flyget drygt 20 procent. Och även MTR riktar in sig på de som inte tar tåget idag.

– Vi vet att många reser med bil och buss och flyg mellan de två städerna, och vi vill ta lika mycket från de färdmedlen som från de som idag reser med tåg. Vi tror att man kan öka tågets totala andel av hela kakan, säger Johan Söör, vd på MTR Express.

När räknar ni med att verksamheten är lönsam?

– Vi är väldigt långsiktiga i detta. Vi har köpt helt nya tåg som ska hålla i 25 år, vi bygger nu en helt ny depå i Solna tillsammans med Jernhusen, så vi är långsiktiga och har tålamod.

”Då blir det väl fler förseningar”

I och med att MTR också börjar köra så blir det fler tåg på rälsen. Och det oroar en del resenärer.

– Då blir det väl fler förseningar mellan Stockholm och Göteborg, med tåg som blir stående. Det vill vi inte ha, säger Gunvor Åkesson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.