Foto: TT

Nästan en timmes telefonkö för att polisanmäla brott i juli

Publicerad

Den som har ringt 114 14 i Stockholm i juli har i snitt fått vänta 54 minuter får att göra en anmälan. Att jämföra med 15 minuter för hela landet.

De långa telefonköerna till polisen upprör Stockholmare. Vi har pratat med folk i närheten av Fridhemsplan som reagerar på att det tar lång tid att ta sig fram för att polisanmäla brott.

– Det kanske finns de personer som ångrar sig under tiden man väntar i telefon och struntar i att anmäla. Det är en risk, menar Anneli Sjöström.

– Det ska vara lätt att göra en polisanmälan annars kanske man inte gör det, säger Marita Grundberg.

Bristande förtroende

Polisen i Region Stockholm är långt ifrån nöjd med sommarens telefonköer.

– Ingen kan ju vara nöjd med att att man får vänta så länge att man kanske överger samtalet eller upplever bristande förtroende för polisen. Det är olyckligt och vi jobbar varje dag för att förbättra arbetet, säger Peter Allheim poliskommissarie NOA och nationell processledare för polisens kontaktcenter.

SVT Nyheter rapporterade redan i juni om att väntetiderna till polisens kontaktcenter (PKC) har ökat det senaste året. Samtalen gäller brott som inte är pågående eller gäller akuta händelser. Och sommarens väntetiderna i Stockholm är rekordlånga.

Enligt Peter Allheim som jobbar med nationella frågor på PKC är kötiden i snitt på nationell nivå 15 minuter. Så har det även sett ut i sommar i hela landet, men för Stockholm sticker snittiden ut rejält med 54 minuter..

Hoppas på e-tjänster

Samtalen gäller brott som inte är pågående och som inte handlar om akuta händelser, men som ändå är en viktig del av polisarbetet.

Varför har då polisen i Region Stockholm inte hanterat sommaren bättre på numret 114 14?

– Där finns det inte semestervikarier att ta in. Utan den tillgängliga polisresursen som vi har är den vi har att spela med. Tillför vi ytterligare förundersökningsledare till polisens kontaktcenter så betyder det färre polisbilar på stadens gator och torg, säger Peter Allheim.

För att komma till rätta med problemet hoppas polisen nu på att allmänheten i större utsträckning ska använda sig av de nya e-tjänsterna; göra anmälningar och lämna tips och underrättelser på polisen.se.

Dessutom finns det en ny återuppringningstjänst man kan använda sig av.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.