I Norrtälje stad finns fyra busslinjer som binder samman tätorten i kommunen – linje 651, 656, 657 och 658. Genom ett samarbete mellan SL, Norrtälje kommun och bussoperatören Nobina byts nu alla bussar på dessa linjer ut till elbussar.
– Vi ser Norrtälje som ett startskott för elbussar i hela Stockholms län. Vi vill att elbussen ska ta plats i kollektivtrafiken på ett brett sätt, inte minst i stadskärnor där vi vet att den gör mest nytta, säger SL:s ordförande och trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).
Möjlighet att testa i liten skala
Bussarna är helelektriska och laddas i en depå över natten. De är tystare än andra bussar och körs på förnybar el vilket innebär en mer hållbar kollektivtrafik för Norrtäljeborna.
På lördagen presenterades de nya elbussarna på busstorget i Norrtälje.
– En äldre herre undrade om utsläppen och då kunde jag svara att det inte är några utsläpp. Det är härligt med folk som bekantar sig med vad som kommer att bli deras nya stadstrafik, säger Kristoffer Tamsons.
Satsningen ger SL möjlighet att prova övergången till elbussar i liten skala och lära mer inför en kommande övergång till fler elbussar i stadstrafiken framöver.
– Vi har sökt efter någonstans att få in elbussar som den bärande delen av kollektivtrafiken. Valet föll på Norrtälje för att det är en lagom stor stadsmiljö att börja i.
Även Barkabystaden i Järfälla är ett område där man har som målbild att eldrift ska vara den bärande delen av busstrafiken.
”Min ambition är att vi ska fortsätta med detta”
Vad betyder den här satsingen för kollektivtrafiken och miljön i stort?
– Norrtälje är nu först med helt elektrifierad stadstrafik, allra först i Sverige och bland de första i Europa, där elbussarna inte bara är ett pilottest utan ingår i den reguljära trafiken. Det innebär minskade utsläpp, en grönare kollektivtrafik och minskat buller.
Bussarna körs inom ramen för det befintliga trafikavtalet och satsningen pågår till juni 2021, då avtalet med Nobina löper ut.
– Min ambition är att vi sedan ska fortsätta med detta, och då inte bara med elbussar i Norrtälje utan vi ser det här som något som växer fram i Stockholms län, säger Kristoffer Tamsons.