Olycksdrabbad farled ska bli säkrare

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska Sveriges mest olyckdrabbade farled bli säkrare. Sjöfartsverket tittar på en ny sträcka mellan Landsort och Södertälje.

– Den ska vara rak, bred och djup. Det ger störst säkerhet och enklast att navigera, säger Sjöfartsverkets farledskonstruktör Bertil Skoog.

Det är mycket som ska stämma när en ny farled mellan Landsort och Södertälje planeras. Tillsammans försöker byggingenjörer, fyringenjörer och lotsar skapa den ultimata farleden.

– Naturligtvis är det bättre med färre svängar, säger Bertil Skoog.

Olycksdrabbad

Dagens farled mellan Landsort och Södertälje har i stort sett varit oförändrad under hundra år men olycksdrabbad. Det var här som oljetankern Tsesis gick på grund på sjuttiotalet och läckte ut olja. Nu planerar man för större fartyg och då måste farleden byggas om och bli säkrare.

– Det är den yttre delen mellan Rökogrund och Fifång som vi vill ändra på, det är kanske den mest olycksdrabbade farleden i hela Sverige, säger Bertil Skoog.

Lotsen Nicklas Liljegren håller med, för när det blåser hårt och med skarpa svängar har farleden brister och begränsningar.

– Fartyg som är 160 meter långa tar vi bara tar in i dagsljus och inne i hamnarna har vi vindbegränsningar. De begränsningarna skulle försvinna, säger Nicklas Liljegren.

Få bort begränsningar

Nu har Trafikverket gett Sjöfartsverket i uppdrag att titta på hur de ska få bort farledens begränsningar. För om några år planerar Södertälje Bränslehamn att ta emot fartyg som är 220 meter långa och elva meter djupa.

Anledningen är att Bergs oljehamn i Nacka och Loudden stänger för att ge plats åt bostäder.

Simulator

För att få den säkraste farleden så provkörs olika fartygsmodeller i en simulator och av elva alternativa sträckor återstår nu bara några stycken.

– Vi tittar på verkligheten, sen går vi in i simulatorn och sen ut igen. Så håller vi på tills vi hittar den optimala farleden, säger Sjöfartsverkets lots Nicklas Liljegren.

Samtidigt försöker man hitta den sträcka som har minst åverkan på naturen.

– Om vi måste muddra så vill vi ha grävbara massor och inte spränga alls. Det är mycket att ta hänsyn till som naturreservat och militära områden, säger Bertil Skoog.

Hur mycket en ombyggnation av farleden kommer att kosta är för tidigt att säga menar Bertil Skoog.

– Om jag gissar skulle den kosta mellan 150 – 350 miljoner kronor.

Mark- och miljödomstolen

Nu jobbar Sjöfartsverket med att förbereda den tillståndsansökan som ska skickas till Mark- och miljödomstolen för att få godkänt innan bygget kan starta.

– Vi har några års utredningsarbete men hoppas att kunna möta behovet som uppstår 2019, säger Bertil Skoog.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.