Delar av järnvägen genom Solna ska däckas över, enligt överenskommelsen som träffats mellan staden och Trafikverket.
– Det innebär ett rejält lyft för kollektivtrafiken i Solna. Lösningen med överdäckningen minskar trafikens påverkan på stadsmiljön, säger Pehr Granfalk, komunstyrelsens ordförande i Solna, i ett pressmeddelande.
Trafikverket bedömer merkostnaden för överdäckningen till 1,5 miljarder kronor. Solna stad kommer att delfinansiera med 600 miljoner kronor.
Tidigast möjliga byggstart för projektet är 2021. Bygget väntas pågå under åtta år.
Fyra spår ska ge snabbare trafik
Trafikverkets utbyggnad av den så kallade Mälarbanan innebär att järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll får fyra istället för dagens två spår. Förutom en ny station i Huvudsta, blir det även nya stationer i Kallhäll, Barkarby och Sundbyberg. Pendeltågen får egna spår i mitten och fjärrtågen ska röra sig på det yttre spåren.