Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Östermalms tunnelbanestation i Stockholm. Foto: SVT/Emil Hellerud

Ny SD-reklam väcker starka reaktioner

Sverigedemokraterna ber utländska turister om ursäkt för tiggarna på Stockholms gator i en ny kampanj i Östermalmstorgs tunnelbana. Reklamen väcker nu starka reaktioner bland resenärer.

I dag kläddes Östermalmstorgs tunnelbanestation av Sverigedemokraternas nya kampanj som vänder sig till utländska turister på besök i Stockhlom.

Texten är skriven på engelska och med stora bokstäver ber Sverigedemokraterna om ursäkt för att regeringen inte gör tillräckligt för att bekämpa tiggeriet i Sverige och lovar bättring vid en valvinst 2018.

”Sorry about the mess here in Sweden. We have a serious problem with forced begging”.

Enligt Sverigedemokraterna har det kommit flera rapporter som visar att utländska turister är förvånade över utvecklingen i Sverige. Men när tidningen Resumé frågar Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge om vilka rapporter han refererar till ber han att få återkomma.

– Det har kommit kritik från internationella organ som anser att vi inte har gjort tillräckligt mycket för att bekämpa tiggeriet, säger han till Resumé.

Oenighet om organiserat tiggeri

I en ny norsk studie baserad på intervjuer med 1.200 hemlösa rumäner i Stockholm, Oslo och Köpenhamn slår man hål på myten om att tiggeriet rör sig om någon form av organiserad kriminell verksamhet. Enligt studien består den organisering som finns av informella samarbeten mellan olika grupper av människor som redan känner varandra.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Stadsmissionens direktor Marika Markovits att studien bekräftar den bild av tiggarna som Stadsmissionen länge haft.

”Det är få frågor i dag där så många rykten och myter florerar som i tiggerifrågan. Vi som dagligen möter dessa människor har länge haft bilden klar: det finns ingen organiserad brottslighet bakom. En nyligen publicerad rapport kan nu – svart på vitt – ­bekräfta vår bild och slå hål på myterna”.

Väcker känslor bland resenärer

Kampanjen upprör många resenärer i kollektivtrafiken och på sociala medier debatteras reklamen flitigt:

”Meddelande till #SL: jo, pengar kan lukta. Jävligt unket dessutom! Skärp er! #SLSpriderRasism”

”Texten är sann. Synd att de stavade fel”

”Jag tycker inte att det är ett politiskt budskap – det är hets mot folkgrupp och det är kriminellt!!!! SL vill bara tjäna pengar.....”

”Hets mot folkgrupp i offentligt utrymme helt öppet, hur är det möjligt. #SL sätt P för kampanjen omedelbart Skämmes!”

”Jättebra kampanj! Roligaste på länge. Men sen när blev tiggare en folkgrupp?”

SL: ”Bryter inte mot lagen”

SL menar dock att SD:s kampanj har förhandsgranskats och anses ligga inom ramarna för vad som är tillåtet.

– Kritiken mot budskapet får annonsören själv stå för. Vi har tittat på våra riktlinjer, vi kan inte se att det finns något som strider mot lagen. SD köpte reklam hos oss även under valrörelsen och det uppstod även då kritik, men vi har gjort samma bedömning nu som då, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL till SVT.

I SL:s egen policy för reklam i kollektivtrafiken skriver ni bland annat att ”Reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp” inte får förekomma, hur resonerar ni kring det i det här fallet?

– De riktilinjena gäller främst kommersiell reklam. När det gäller politisk reklam blir grunderna lite annorlunda. Politisk reklam kan anses som stötande av meningsmotståndare, men där får vi verka som en myndighet. Vi kan inte göra någon skillnad på partier, utan bara titta på budskapen. Och vi kan inte se att det finns någon grund för att stoppa den här kampanjen.

Ni lyssnar alltså inte på kritiken i det här fallet?

– Än så länge står vi fast, men naturligtvis är vi medvetna om att det är kontroversiellt, säger Jesper Pettersson.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kritik mot SD-kampanj

Mer i ämnet