Spårväg City skulle ha stått klar 2014. Men projektet blev en långbänk och tre år senare är det fortfarande inte klart om spårvägen kommer att kopplas samman med Ropsten eller inte.
Under tiden har Lidingöbanans resenärer ökat från 10.000 till över 14.000 resenärer per dag, och den växande stadsdelen Norra Djurgårdsstaden kräver utvecklad kollektivtrafik. Gamla Lidingöbron ska erättas med den nya Lilla Lidingöbron, men om den blir med enkel- eller dubbelspår är inte klart, något som har betydelse för en eventuell framtid för Spårväg City.
”Måste komma överens en gång för alla”
Nu har landstingets trafiknämnd beslutat att utreda Spårväg City och kollektivtrafiken till Norra Djurgårdsstaden igen.
– I den ska vi arbeta tillsammans med Lidingö och Stockholm. Vi måste komma överens om hur vi ska göra en gång för alla, säger trafiklandstingrådet Kristoffer Tamsons (M) till Dagens Nyheter.
Utredningen, som ska pågå fram till 2018, är enligt DN en uppgörelse mellan de borgerliga och Miljöpartiet om kollektivtrafiken. Miljöpartiet är ett av de partier som ställer sig positivt till Spårväg City.