Pålsundet mellan Långholmen och Södermalm som det ser ut på sommaren. Foto: Christine Olsson/TT

Pålsundet ska byggas om

Uppdaterad
Publicerad

Det är rasrisk längs strandlinjen i Pålsundet, mellan Södermalm och Långholmen. Därför vill Stockholm stad förstärka marken, men det innebär en stor förändring i det idylliska kanalområdet. Nästan 25 000 personer har skrivit under en namninsamling för att stoppa planerna, men beslutet fattades på måndagskvällen.

För fem år sedan beslutade Stockholms stad att bygga om gång- och cykelbanorna längs Söder Mälarstrand mellan Reimersholmsbron och Pålsundsbron. Men ett enkelt ärende blev komplicerat när det visade sig att marken är för dålig och att det är rasrisk.

Därför föreslås nu att man ska förstärka kajkanten med spont, stora stålplåtar som ska förhindra att marken rasar ut i vattnet. Ett beslut som klubbades i kommunfullmäktige på måndagkvällen, men det är ett kontroversiellt beslut. Den aktuella sträckan går längs med det idylliska Pålsundet som mitt i Stockholm är känt för sina träbåtar, gamla bryggor och naturliga strandlinje.

Unik kanalmiljö

– Man kan inte behandla den här kanalmiljön hur som helst, de förändringar som föreslås är väldigt dramatiska. Det blir en väldigt hård miljö, istället för den mjuka miljön som är idag, säger Henrik Nerlund, sekreterare på Skönhetsrådet i Stockholms stad.

För att sponta krävs att nästan alla träd på Södermalmssidan tas ner för att sedan ersätta med nyplanterade träd, sponten kommer att täckas med betong och strandlinjen blir rak. Henrik Nerlund säger att den här kanalmiljön är unik i Stockholm.

– Om det är risk för skred på grund av tung trafik, då kanske man borde börja där och flytta på trafiken, istället för att förstöra den här unika miljön, säger Henrik Nerlund.

Nästan 25 000 namnunderskrifter

Aktionsgruppen ”Var rädd om Pålsundet” har tillsammans med Heleneborgs båtklubb som har båtar i sundet, fått in nästan 25 000 namnunderskrifter mot planerna.

– Det här är ett centralt, grönt vattenområde med naturliga strandlinjer och träd som spontant etablerat sig och bildar ett valv över kanalen på sommaren, säger Lars Johansson från aktionsgruppen.

Aktionsgruppen föreslår en gemensam väg för cyklar och bilar men med låg hastighet och utan tung trafik, men spont är enda alternativet enligt miljöborgarrådet Daniel Helldén.

”Jag ser dessvärre ingen annan utväg”, skrev Daniel Helldén (MP) i underlaget till kommunfullmäktige som klubbade beslutet på måndagskvällen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.