Lotta Edholm (L), stadens nya skolborgarråd. Foto: Amela Mahovic/SVT

Skolborgarrådet: Sök upp föräldrar som inte väljer skola

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm stads nya skolborgarråd kommer ge utbildningsförvaltningen i uppdrag att söka upp de föräldrar som inte aktivt väljer skola i dag.

– Det är viktigt att alla inser att det går att välja skola, säger Lotta Edholm (L).

Det fria skolvalet skulle öka likvärdigheten i skolan och motverka att boendesegregationen följde med in i klassrummet. Stadens nya skolborgarråd Lotta Edholm (L) vill minska segregationen genom att uppmana fler att göra ett aktivt val av skola.

– Segregationen i Stockholm beror framför allt på boendesegregationen. Det aktiva skolvalet gör att föräldrar som bor i utanförskapsområden kan välja skolor i andra områden, det i sig kan förbättra integrationen. Det är viktigt, valfriheten är viktig, säger hon.

Forskning: Fritt skolval ökar segregationen

Men forskning visar att det fria skolvalet, tvärtemot intentionerna, bidragit till ökad segregation, där de som aktivt väljer en annan skola än den närmsta har föräldrar med hög utbildningsbakgrund. Det slogs senast fast i en forskningsrapport av Maria Brandén och Magnus Bygren, verksamma vid Linköpings och Stockholms universitet.

– Ökade möjligheter att välja skola har en tydlig oavsiktlig konsekvens: mer homogena skolor med avseende på barnens bakgrund, skolval leder tydligt till minskade kontaktytor mellan barn med olika bakgrund skriver de i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Skolborgarrådet: Skolan kan inte lösa hela segregationsproblemet

Håller du inte med om den här forskningen?

– Det finns två bilder av verkligheten, en som visar att integrationen har ökat genom att elever blandas på ett helt annat sätt än tidigare i olika skolor men också baksidan att segregationen har ökat. Men jag tror inte att skolan kan lösa hela segregationsproblemet. Det finns mängder av andra faktorer som påverkar, till exempel boendesegregationen.

Skolverket: Likvärdigheten minskar

I Skolverkets rapport från mars 2018 står det klart att skillnaderna mellan svenska skolor ökar.

Elevernas socioekonomiska bakgrund har större betydelse för hur de lyckas i grundskolan.

Skolsegregationen har ökat, vilket betyder att elever med olika bakgrund allt mer sällan går i samma skola.

Skolans socioekonomiska elevsammansättning påverkar betygen.

Skolsegregation är numera ett av Skolverkets prioriterade områden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.