– Jag tycker att situationen är väldigt allvarligt och patientsäkerhet blir lidande varje dag, säger Karl Söllvander som har jobbat som ambulanssjuksköterska i många år.
Karl Söllvander säger också att han ser en klar försämring av verksamheten.
– Många äldre blir lidande när de får vänta på hjälp och vi vet att dödligheten är väldigt hög bland dem. Därför är en snabb handläggning av största vikt, säger Karl Söllvander.
Fel prioriteringar
Enligt Karl Söllvander är orsaken till ambulansbristen att de alltför ofta åker på felprioriterade ärenden. Enligt Karl och hans kollegor är den största orsaken till felprioriteringarna att många av 112-operatörna inte är sjuksköterskor. Men det håller inte SOS Alarm med om.
– Vi anser att våra operatörer har tillräcklig sjukvårdserfarenhet och tillräckligt med hjälpmedel och tillgång till SOS-sjuksköterskor och SOS-läkare, säger SOS Alarms presschef Anders Klarström.
Anledningen till att SOS Alarm har många operatörer som inte är sjuksköterskor beror bland annat på bristen på sjuksköterskor i länet. Och trots att det finns ett krav att alla samtal ska handläggas av sjuksköterskor, så görs inte detta.
– Vi har det som ett krav i avtalet och då är det vi ska leva efter. Men så har vi ju en brist på sjuksköterskor i Stockholm och där pågår en rad insatser, säger Stockholms läns landstings chefsläkare Anna Nergårdh.
Värst under sommaren
Enligt Karl Söllvander och hans kollegor är det värst under sommaren, då många oerfarna vikarier jobbar. Men varken SOS Alarm eller Landstinget menar att man riskerar patientsäkerheten.
Kan medborgarna vara trygga när de ringer 112?
– De kan känna sig väldigt trygga i att vi gör vårt bästa och att vi har empatiska medarbetare, säger Anders Klarström på SOS Alarm.
– Vi har en bra ambulanssjukvård, säger Anna Nergårdh.