Plan B: Detaljplanen behöver inte ändras

Uppdaterad
Publicerad

En fristående arbetsgrupp menar att det inte behövs någon ny detaljplan. Man kan då sätta igång arbetet med ombyggnaden av Slussen med en gång.

I dag ska den planerade bussterminalen i Katarinaberget, som är en del av Nya Slussen, behandlas i landstingsfullmäktige.

Samtidigt har en fristående arbetsgrupp tittat på hur Slussen skulle kunna byggas om utifrån den detaljplan som gäller i dag. Nu presenterar de resultatet under namnet Plan B.

– Man kan faktiskt göra allt man vill göra under den gällande detaljplanen. Det blir väldigt bra, det kan vi visa med den här utredningen redan nu, faktiskt, säger Lennart Klaesson, arkitekt.

”Hemligheten”: Mellanplanet

– Hela hemligheten ligger i vad man kan kalla mellanplanet, alltså det plan som ligger mellan Katarinavägens nivå och kajnivån. Där ligger terminalen för Nacka- och Värmdöbussarna, och där är det så högt i tak att det finns möljighet att lägga in ett övre plan. Och det övre planet löser bussterminalens problem på det sättet att man får en övre passagerarhall och från den kan man sedan gå ner till inomhusperronger som bussarna går ifrån, säger Tor Edsjö, arkitekt.

I december förra året underkände mark- och miljödomstolen den detaljplan för Nya Slussen som politikerna i stadshuset antagit. Om staden ska överklaga beslutet bestäms i kommunstyrelsen den 20 mars.

Enligt de som står bakom Plan B fungerar Slussen bra ur trafiksynpunkt i dag, och några större förändringar skulle det inte bli.

– Vi ser att det finns utrymmen över för att vid en omläggning minska på bilytorna och be bättre plats för gång- och cykelytor. Överytan blir i stort densamma som idag, ett viktigt tillägg är att man får en bro ner mot Fotografiska, säger Tor Edsjö.

Mycket måste göras

Men även om Slussenområdet i Plan B inte ser så annorlunda ut än det gör i dag så är det mycket som måste göras.

– Allt det här, hela Slussen, kommer att rivas ner till noll, inte en smula av det här kommer finnas kvar, varenda liten sten av betong kommer att försvinna innan man bygger upp det igen, säger Tor Edsjö.

Så vad skulle det innebära rent tidsmässigt om man utgår från den idag gällande detaljplanen?

– Då slipper man alla juridiska processer och inga nya planprocesser, man kan alltså sätta igång det här bygget direkt, säger Lennart Klaesson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.