En avgift kommer inte lösa problemet menar bland annat företaget Tier, som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm. Foto: Jasmine Gestblom/SVT

Avgift införs för att få hyra ut elsparkcyklar

Uppdaterad
Publicerad

De styrande i Stockholms stad har tröttnat på elsparkcyklar som ligger och dräller. För att försöka stävja utvecklingen föreslås nu krav på polistillstånd för de bolag som hyr ut sådana cyklar. Uthyrarna ska också betala en avgift för varje elsparkcykel.

– Syftet är att få ordning på den röra som vi har i stan. Vi har 22 000 elsparkcyklar i Stockholm och det fungerar inte, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till SVT.

Enligt förslaget ska det kosta företagen 1 400 kronor per år och cykel för att få tillstånd. Genom tillståndet kommer staden kunna ställa krav på hyrbolagen, menar trafikborgarrådet, och de företag som inte följer reglerna kommer försvinna från staden.

– Då får man inte ha tillståndet och det är polisen som ska se till att plocka bort elsparkcyklarna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Företagen är kritiska

Flera av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm menar att förslaget inte kommer lösa problemet med parkering. De vet inte heller hur förslaget kommer att påverka deras verksamhet.

– Det är för tidigt att säga, säger August Svedenstedt, Sverigechef på Tier, som är ett av elsparkcykelbolagen i Stockholm.

Ärendet tas upp i trafiknämnden den 26 augusti.

De här kraven vill staden ställa

Det är inte klart ännu vilka villkor som kommer följa med polistillståndet, men enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) kommer kraven bestå av följande:

• Hur och var elsparkcyklarna ska parkeras.

• När företagen måste flytta på sina elsparkcyklar när de är ivägen.

• Sannolikt kommer det finnas krav på hur cyklarna är utformade.

• Eventuellt vilka tider på dygnet elsparkcyklarna kan användas och antalet cyklar som de enskilda hyrbolagen får ställa ut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.