Resultatet av förhandling mellan Sverigeförhandlingen och Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Vallentuna, Österåker och Täby kommun samt Solna stad. Foto: Sverigeförhandlingen.se

Positiva reaktioner på uppgörelse om Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Efter nästan ett års förhandlingar är Stockholmsregionen klar. I paketet, som bland annat ska finansieras med höjd trängselskatt, ingår 100.000 nya bostäder till 2035 och fyra stora kollektivtrafikprojekt.

Den så kallade Sverigeförhandlingen har haft regeringens uppdrag att förhandla om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken och ökar bostadsbyggandet i storstadsregionerna. I dag presenterades resultatet.

Totalt står staten för 63 procent av de drygt 25 miljarder kollektivtrafikprojekten som ingår i paketet. Då räknas inte fordon och depåkostnader in, som Stockholms läns landsting ska stå för.

Överenskommelsen möts av i huvudsak positiva reaktioner:

– Spårväg syd är en helt avgörande satsning för fler bostäder och arbetsplatser i Huddinge, och kommer att bli den gröna kollektiva pulsådern, säger Marica Lindblad, kommunalråd för Miljöpartiet i Huddinge.

– Ett mycket positivt besked för Huddingeborna. Spårväg syd möjliggör en fortsatt stark tillväxt för Huddinge och södra Stockholm, nya bostäder, en större och starkare arbetsmarknad och ett växande näringsliv, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande.

Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) välkomnar dessa stora och nödvändiga kollektivtrafiksatsningar:

– Förändringarna av trängselskatten är utmärkt. Med höjningen och de utökade tiderna får vi just de redskap som krävs för att hålla tillbaka biltrafiken i regionen.

Saknar östlig satsning

Att förlänga Roslagsbanan i någon tunnel från östra station till city är dåligt utrett, säger Erika Ullberg (S) oppositionslandstingsråd i en kommentar:

– Stockholm behöver utbyggd tunnelbana och därför är vi så glada att vårt förslag om lila linjen prioriteras främst. Om Socialdemokraterna hade styrt landstinget hade vi även prioriterat tunnelbana till Täby och i framtiden Arninge. Då hade nordost haft både Roslagsbanan och tunnelbana.

Anna König Jerlmyr, oppositionsborgarråd i Stockholm saknar flera satsningar:

– Sverigeförhandlingen är på rätt spår men det fattas fortfarande strategiska investeringar för regionen. Östlig förbindelse, utbyggnad av Arlanda med en fjärde rullbana samt fyrspår mellan Stockholm och Uppsala är satsningar som måste till. Dels för att leda bort trafik från centrala delar av Stockholm, säkra fler internationella direktförbindelser inom flyget samt för att förstärka arbetsmarknadsregionen Uppsala Stockholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.