Spärrarna till pendeltågsstation Stockholm city är avstängda. Foto: SVT

”Bara tur” att inte fler skadades när rulltrappan på pendeltågsstationen hamnade i fritt fall

Uppdaterad
Publicerad

Pendeltågsstationerna Stockholm city och Odenplan var avstängda på grund av problem med rulltrapporna. På en presskonferens på fredagen berättade SL mer om hur de jobbar för att lösa problemen.

I måndags började en av rulltrapporna på pendeltågsstationen Stockholm city att rusa neråt i våldsam fart, vilket gjorde att de som stod i rulltrappan ramlade, och flera personer skadades.

– Vi undersökte då fler rulltrappor och hittade glapp i konstruktionsdelar och valde därför att stänga även dessa rulltrappor. Tillsammans med Otis öppnade vi upp den havererade trappan och blev otroligt förvånade över det vi fann, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef vid Stockholms läns landsting, SLL.

Rulltrappshaveriet i Stockholm

Rost och slitage på flera undersökta rulltrappor

Caroline Ottosson berättar att de hittade rost och ett omfattande slitage på stålkonstruktionen. En rulltrappa utan glapp öppnades också upp och den såg likadan ut i växellådan som den havererade rulltrappan.

Efter inspektionen har nu de nya stationerna Stockholm city och Odenplan stängts av tills vidare – bara ett år efter det att de invigdes.

– Om vi inte kan köra rulltrapporna kan vi, av säkerhetsskäl, inte ha resenärer där, säger Caroline Ottosson.

Anledningen till att man måste ha rulltrappor till pendeltågen är att stationerna ligger så djupt ner i marken, och för att det ska vara tillräckligt säkert vid en eventuell utrymning måste rulltrapporna fungera.

Förstärker på tunnelbanans röda och blå linje

SL berättar att de förstärker på tunnelbanans röda linje för att underlätta övergången till Södra station. Även blå linjen förstärks från Solna centrum för att man lättare ska kunna ta sig in till centrala Stockholm.

Otis presskommunikatör David Moilins säger att de har två miljoner rulltrappor i hela världen så det kan naturligtvis uppstå problem.

– Alla jobbar för att försöka åtgärda problemet men säkerheten går först. Vi måste se till att allt är under kontroll för resenärernas skull.

Har ni haft problem med rulltrapporna tidigare?

– Det är första gången det händer i Sverige. 

Händer det i andra länder?

Jag tror inte att det är några problem i andra länder, vi försöker förstå vad som har hänt i Stockholm, säger David Moilins.

Enligt SL ska man sätta hårt tryck på leverantören Otis och kräver en handlingsplan för hur det ska bli säkert.

Citybanan och de nya stationerna kostade drygt 17 miljarder att bygga, och tåg för 4,5 miljarder rullar på spåren, som invigdes förra sommaren.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Rulltrappshaveriet i Stockholm

Mer i ämnet