Efter olyckan i Klaratunneln. Brandmannen Tommy Carnebo berättar om riskerna med att närma sig brinnande gasbussar. Foto: SVT

Brandman om gasbussolyckor: ”Ett lotteri – vi kan få eldflamma i ansiktet”

Uppdaterad
Publicerad

Olyckor med gasbussar kan få allvarliga konsekvenser, det visar Transportstyrelsens utredning. Nu föreslås flera åtgärder för att höja säkerheten kring gasdrivna bussar.

– Vi föreslår en kunskapshöjning i hela kedjan, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.

Den 10 mars i år exploderade en av SL:s gasdrivna bussar vid Klaratunneln i centrala Stockholm.

Då var bussen tom på resenärer och chauffören klarade sig med lindriga brännskador.

Men den uppmärksammade olyckan fick regeringen att agera. Och i ett möte med berörda myndigheter gav infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Transportstyrelsen i uppdrag att kartlägga risker med gasbussar.

Kunskapsluckor och dålig skyltning ett problem

Nio månader senare visar nu Transportstyrelsens utredning att det generellt sett är säkert att åka med gasbussar, men att räddningstjänst och chaufförer är dåligt rustade för att hantera olyckor med fordonen – eftersom kunskapen är för låg.

Rapporten belyser även problem i infrastrukturen där bland annat skyltning föreslås bli tydligare. Man rekommenderar även införandet av så kallade digitala staket, där en del fordons maxhastighet kan begränsas digitalt på vissa platser.

Så många gasbussar finns i Stockholm

I dag finns ca 2 900 registrerade gasbussar i vägtrafikregistret, av dessa tillhör 336 Storstockholms Lokaltrafik.

Enligt SL är 300 gasbussar i bruk under rusningstid en genomsnittlig vardag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.