”Rätt osannolikt att avtalet med Bromma sägs upp i förtid”

Uppdaterad
Publicerad

Landets kommuner borde lägga mindre krut på att kräva att Bromma flygplats blir kvar och istället fokusera på att göra ett utbyggt Arlanda till en nordeuropeisk storflygplats. Det sade regeringens flygplatsutredare Anders Sundström under en utfrågning på Stockholms handelskammare under onsdagen.

En central fråga för Brommas framtid är hur Arlanda utvecklas, enligt Anders Sundström. Sundström menar att Arlanda måste uppnå en kritisk massa av flygresenärer för att kunna konkurrera med andra nordeuropeiska flygplatser. Underförstått: Ett sätt att nå den massan är att flytta över flygtrafiken från Bromma till Arlanda.

Samtidigt säger han att han inte tror att avtalet med Bromma sägs upp innan det löper ut 2038.

Turerna kring Bromma flygplats

– Jag kan inte se att staten skulle fatta ett beslut om att stänga Bromma, alltså att i förtid avbryta avtalet och betala för att kliva ur det, det känns rätt osannolikt, säger Anders Sundström.

”Blöt filt över investeringarna”

Med på utfrågningen var även en panel med kommunalråd från Kalmar och Östersund, och en företrädare för gruvbolaget LKAB.

Enligt AnnSofie Andersson (S), kommunalråd i Östersund, ligger Brommafrågan som en blöt filt över de som funderar över investeringar i kommunen.

– Jag har all respekt för att Stockholm behöver mer bostadsmark, men det här är ingen Stockholmsfråga. Det handlar om behovet av ett fungerande transportsystem i hela Sverige. Jag hör på både statliga verk och myndigheter och företagare i Östersund att de är jätteoroliga över vad som ska hända om Bromma skulle försvinna, säger AnnSofie Andersson.

– Det som händer nu, så länge man inte är säker på hur flygkapaciteten mellan Stockholm och Östersund kommer att se ut, är att det är ett avvaktande läge när det gäller investeringar, framför allt inom besöksnäringen, säger AnnSofie Andersson.

”Ni fokuserar på fel sak”

Men Anders Sundström menar att kommunalråden ute i landet inte borde satsa alla sina kort på att rädda Bromma flygplats.

– Jag tycker att ni fokuserar på fel sak. Ni tar liksom en jättelott och så säger ni ”Bromma ska vara kvar”. Men det är inte ni som äger frågan. Den äger väljarna i Stockholms stad. Säg att det finns en majoritet i Stockholms stadshus för att säga upp avtalet med Bromma 2038. Det är en inte helt omöjlig situation och en risk som man måste räkna med.

Och med sin bakgrund i försäkringsbranschen tycker Anders Sundström att politiker i landet borde försöka minimera den här risken. Och det kan man enligt Sundström göra genom att inte göra sig beroende av Bromma flygplats och Stockholms stads väljare och politiker.

– Om jag hade haft kvar mitt jobb som kommunalråd i Piteå tror jag nog att jag skulle vara rätt angelägen om att se till att staten skaffar sig en större säkerhet i att Stockholm är tillgängligt för oss som bor ute i landet. Och då äger vi faktiskt, genom staten, en flygplats ute på Arlanda, och vi äger massor med mark där. Vi har full kontroll på det, säger Anders Sundström.

Vill öka Arlandas konkurrenkraft

Anders Sundström menar alltså att man borde satsa mer på Arlanda, inte minst för att öka Arlandas konkurrenskraft internationellt.

– Arlanda måste uppnå en kritisk massa av flygresenärer för att kunna konkurrera med andra nordeuropeiska flygplatser. Och hur Arlanda utvecklas är också en central fråga för Brommas framtid, säger Anders Sundström, som menar att stängningen av Bromma bara är aktuellt under förutsättning att man kan hitta en vettig lösning för hur man skapar ett starkare Arlanda.

– Köpenhamn är en stor konkurrent och ett alternativ till Arlanda. Många företag och boende i södra Sverige vänder näsan mot Köpenhamn om de ska ut i Europa. Frågan om att säkra Arlandas konkurrenskraft som storflygplats är extremt viktig att fundera över, säger Anders Sundström.

– Jag tycker att vi som vill att näringslivet ska få bättre möjlighet att komma ut i världen, och vi som vill att det ska bli bättre att resa mellan Stockholm och övriga Sverige, vi borde försöka skapa ett så starkt nav som möjligt i Stockholm. Det borde vara vår utgångspunkt. Och det är klart att det är en fördel om det är i ett område som inte är alltför konfliktfyllt, säger Anders Sundström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Turerna kring Bromma flygplats

Mer i ämnet