Tomas Eriksson (MP) som är miljö- och kollektivtrafikregionråd är inte nöjd med situationen med Rinkebys stillastående rulltrappor. Foto: Anna Molander Sll/SVT

Ansvarig politiker inte alls nöjd med rulltrapporna i tunnelbanan

Uppdaterad
Publicerad

Rulltrapporna i Rinkebys t-banestation står stilla och det är bara ännu en kris i en följd av rulltrappsproblem i Stockholms t-bana, och regionrådet Tomas Eriksson (MP) är inte nöjd. – Det har varit lite för mycket problem med rulltrappor, säger han.

Rinkebys t-banerulltrappor som ska gå uppför står stilla sedan februari och kommer fortsätta så cirka två veckor till. De boende i området är frustrerade och inte heller miljö- och kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP) är nöjd. Han är bland annat ansvarig för tillgängligheten i kollektivtrafiken.

– Jag tycker inte alls att det är tillfredsställande med situationen som uppstått i Rinkeby, med en rulltrappa som varit avstängd länge och en som bara går neråt, säger Tomas Eriksson.

Han hoppas att situationen kan förbättras.

– Jag har efterfrågat ett möte med upphandlade operatören för att prata om hur vi kan förbättra för resenärerna och förhindra sådana här situationer som i Rinkeby i framtiden och dessutom förbättra för resenärerna framöver i hela rulltrappssystemet, för det har varit lite för mycket problem faktiskt, med rulltrappor senaste tiden.

Inga reservdelar i lager

Tomas Eriksson anser att de generellt klarar av att hålla rulltrapporna rullande, men i Rinkeby har det blivit ett problem.

– Ett av problemen är att det i dagsläget inte finns möjlighet att hålla reservdelar i lager, och jag tror att vi behöver titta på hur vi försörjer våra rulltrappssystem med reservdelar på ett kostnadseffektivt sätt men ändå på ett sätt som gör att det går fortare att utföra reparationer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.