Trafikkontoret i Stockholms stad misstänks för korruption efter snöröjningen

Publicerad

Vinterns bristande snöröjning i Stockholms stad kan kopplas till otillbörliga vänskapsrelationer mellan trafikkontoret och entreprenörerna Peab och Svevia. Enligt revisionsrapporten har trafikkontoret inte krävt viten trots att leverantörerna brustit i sina uppdrag.
Ur revisionen: ”Vi kan inte utesluta att personliga vänskapsband mellan anställda hos trafikkontoret och entreprenörerna påverkar detta inkonsekventa handlande.”

Det var i februari som Stockholms stad sjösatte en granskning, efter att SVT Stockholm rapporterat om misstänkt fusk med överfakturering och bristfällig snöröjning. Revisionen som nu är klar visar att vänskapskorruption kan vara en av anledningarna till bristerna i vinterns snöröjning i staden.

Natali Phalén, generalsekreterar vid Institutet mot Mutor, pratar om misstänkt korruption i trafikkontoret

Totalt fyra av de elva anställda på driften hos trafikkontoret har tidigare varit anställda hos de entreprenörer som nu ansvarar för snöröjningen i Stockholms stad. Två av dem ansvarar för precis de områden där de forna arbetsgivarna har kontrakt.

– Det är allvarligt, både om korruption förekommer och om misstankar om korruption förekommer, säger Natali Phalén, generalsekreterare vid Institutet mot mutor.

Hanterar jävsfrågor med ”sunt förnuft”

Stockholms stads egen jävspolicy slår fast att ”Vårt oberoende gentemot våra leverantörer ska inte kunna ifrågasättas”. Men i intervjuer med personalen på trafikkontoret upptäckte revisionsfirman att personalen inte ens kände till denna policy.

Istället visar det sig att personalen hanterade jävsfrågor med ”sunt förnuft”.

Trafikkontoret förnekar kännedom om att personalen sett mellan fingrarna med fel.

Man har försökt lösa situationen så snabbt och smidigt som möjligt säger Fredrik Alfredsson, tf verksamhetschef på trafikkontoret i Stockholms stad.

Få kontroller – inga viten

Trafikkontoret är också ansvarigt för att besluta om viten, när entreprenörerna inte utför uppdraget på ett tillfredsställande sätt. Men några viten kopplade till snöröjning och halkbekämpning krävdes inte ut under vinterperioden, inte förrän revisionen inleddes.

Slutsatsen i revisionsfirmans granskning är att avtalsbrott inte hanteras på det sätt som den offentliga upphandlingen kräver – med viten.

I revisionsrapporten står att ”flertalet driftanställda har nära relationer till entreprenörerna och dialog föregår vitesutställning i de fall då kvalitet på utfört arbete inte uppfyller föreskrivna krav”.

Man slår också fast att bara 15 procent av driftingenjörernas arbetstid lades på att kontrollera utförarna, vilket motsvarar hälften av den tiden som bör läggas, enligt trafikkontoret. Trafikkontoret har i tidigare intervjuer rättfärdigat detta med att man litar på entreprenörerna.

Vid så många tillfällen kontrollerades entreprenörerna av trafikkontoret

Visa

Bromma/Västerled – 1

Hägersten/Älvsjö västra/Liljeholmen/Skärholmen – 2

Gamla Stan – 3

Östermalm – 3

Farsta/Skarpnäck – 5

Norrmalm – 5

Spånga/Tensta/Rinkeby/Kista – 5

Hässelby/Vällingby – 7

Trafikleder – 7

Södermalm (söderort) – 10

Kungsholmen – 11

Enskede/Årsta/Vantör/Älvsjö östra – 18

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Snöröjning i Stockholm

Mer i ämnet