Foto: Patrik Lundin/SVD/TT

Skola får backning efter barnreklam

Uppdaterad
Publicerad

En skola på Lidingö skickade ut direktadresserad reklam om sig själva till barn under 16 år. Det strider mot god marknadsföringssed och är otillbörligt menar Konsumentverket som nu kräver svar från skolan.

Reklam som vänder sig till barn under 16 år strider mot god marknadsföringssed och är otillbörligt enligt rättspraxis.

Konsumentverket vill i första hand att skolan ska rätta sig frivilligt. Därför ges skolan möjlighet att yttra sig och redogöra vilka åtgärder de ska genomföra.

Senast 5 april vill Konsumentverket ha svar från skolan. Därefter tar de ställning till om ytterligare åtgärder krävs.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.