På Skolplattformen kan bland annat föräldrar sjukanmäla sin barn och få viktig information om sina barns skolgång. Foto: TT

Skolplattformen i Stockholm – berätta om era erfarenheter

Publicerad

I samband med starten för höstterminen 2018 lanserade Stockholm stad sin nya skolplattform för medarbetarna och föräldrar. Med en kostnad på 700 miljoner kronor skulle den göra vardagen enklare för de berörda. Men verktyget har mött kritik för att inte vara säkert eller användarvänligt. Vad har ni för erfarenheter av Skolplattformen? Skriv gärna i chatten nedan.

SVT rapporterade · Skolplattformen Stockholm

Dela gärna med er av era egna tankar och erfarenheter av Skolplattformen. Under dagen hoppas vi kunna ställa frågor till ansvarig politiker.
11.38
Klumpigt och trögt system med mycket klickande för även de enklaste saker. Exempelvis åtkomst till veckobrev kräver flera steg och äldre information ligger inte kvar. Svårt att hitta rätt snabbt vilket ofta krävs i vardagen.
11.38
Jag tycker mest att den är fantastiskt dålig både långsam och ointuitiv. Det finns stora aktörer som har färdiga plattformar som funkar för miljoner av studenter. Varför tar man inte tex Google Classroom? Superbra och superenkelt att använda. Det finns andra också om man nu inte vill ha just denna. Snart är det 2020 och vi ska inte längre nöja oss med dåliga webappar!
11.38
Dåligt gränssnitt, svårt att hitta info som lärare hänvisar till när olika benämningar används i lärar- resp. vårdnadshavares versioner.
11.39
För mig som lärare är den väldigt seg och trög. Tar för lång tid för allt. Det är krångliga menyer och massor av klick för att kunna göra de mest grundläggande sakerna (och då är jag mycket datorvan). I det stora hela onödigt krånglig. De vill kunna göra allt på en gång utan att, som det verkar, ha någon som helst kompetens om UI eller hur lärarna arbetar. Att sedan tro att den ska ersätta e-post och dylikt i kommunikationen mellan elever, föräldrar och kollegor är bara sorgligt. Kostnaden sen.. är det rimligt att så extrema kostnader ska läggas på en plattform som inte underlättar alls utan bara skapar frustration. Varför inte bygga småskaligt med ett antal lärare som referensgrupp innan man genomför en förändring som denna? Och sen lägga pengarna på verksamheten i skolan istället. Det hade nog betydligt fler mått bättre av.
11.39
Detta är ett gigantiskt prestigeprojekt från början till slut. Det finns inte en sportmössa att någon ansvarig varken TAR ansvar eller backar och gör-rätt-gör-om. Allt sopas under mattan, och ännu några årskurser med elever missar, precis som Stockholms Stad, riktig digitalisering i skolan.
11.39
Ett av de sorgligaste infrastrukturprojekten i Stockholms historia. Det har gått från dåligt till värre. Att man dessutom kör det samtidigt som migreringen från GSIT(1) till GSIT2 gör det ännu värre. Kostnaden på 700+ miljoner är garanterat i underkant då detta inte täcker produktionsbortfall, tid som måste spenderas på att arbeta i krångliga lösningar, applikationer som inte är nåbara, mm. Att en stor del av detta också hamnar i Microsofts fickor är bedrövligt. Vi har otroligt många kompetenta och erfarna utvecklare, projektledare, systemförvaltare, mm i Sverige. Tyvärr verkar ingen av dem vara inblandad i Skolplattformen, GSIT2 eller något annat som Stockholm Stad försöker sig på för att bli "världsledande på IT" och/eller "En skola i världsklass".
11.58
Otroligt krånglig navigering, olika typer av gränssnitt för olika delar, vilket känns rörigt och förvirrande. Svårt att överblicka och snabbt få tag i den information som man som förälder behöver. Något som egentligen skulle kunna vara ganska enkelt har blivit tidskrävande och komplicerat. Fel att lärare ska behöva lägga tid där istället för i klassrummet.
11.58
Det finns för många inställningar som skolorna kan göra själva. Det märks tydligt om man har barn på olika skolor och bara ett barn kommer upp i några menyer och ett annat i några andra, samt två i någon meny.

(En del skolor har inte ens öppnat översiktssidan, men kräver samtidigt ledighetsansökan via skolplattformen. En annan skola gör precis tvärt om och så vidare.)

Hur skall man någonsin kunna lära sig hitta något, när plattformen beter sig helt olika beroende på vilket barn det gäller?
13.10
Otroligt dålig kravställning och en projekt sikt som bidragit till ett förfärligt system.

Trött på Ansvars friheten vi har här, också trött på tjänstemän som lever i en föråldrad värd där de inte förstår sig på IT system och hur de best utformas.
13.10
Att använda plattformen är tålamodskrävande. Mycket klickande innan du kommit dit du ska, många buggar, plattformen kopplar fortfarande inte upp tillfredsställande från mobiltelefon. Hur kan en så simpel sida kosta så mycket. Medborgarna är grundlurade och eländet fortsätter.
13.10
Det är fantastiskt att en lyckas göra det så otroligt krångligt och superdyrt att distribuera veckobrev till oss föräldrar. Så mycket mer har vi inte kunnat använda plattformen till.
Och knappt det...
13.10
Har flertalet gånger haft svårigheter med att logga ut från Skolplattformen när jag frånvaroanmält mitt barn med BankID. Känns inte optimalt rent säkerhetsmässigt.
13.11
Jag spelade in en film förra året vilka steg som behövs göras för att sjukanmäla ett barn i Skolplattformen. Jag gjorde den en kväll om jag minns rätt, för oftast på morgonen fungerade inte inloggningen: www.youtube.com

Intressant film Peter. Tack för att du delade med dig.
13.11
Teams är hemskt. Efter att vi haft Google Drive i åratal blev vi påtvingade detta åbäke från Stockholm Stad. Det måste ordnas en demonstration mot skolplattformen
13.12
Om jag loggar in för att se min dotters schema så måste jag varje gång välja skola, årskurs och klass för att få fram schemat. Inte bra jag är ju redan inloggad på mitt barns profil.
13.14
Undviker att NÅNSIN behöva använda denna fruktansvärt dåliga sida, eftersom man man blir skitfrusterarad och arg varje gånga som man gör det! Den är så dåligt upplagt och totalt ologisk! Ofta krävs det minst 6 klick innan man kommer fram till det man ville göra, när det egentligen inte borde ha varit mer än 2 klick. Man hittar nästan aldrig det man söker efter utan man ger väldigt ofta upp och RINGER skolan istället, och OM man söker i sökfältet så kommer man bara till en lista artiklar som innehåller det ordet man just skrivit, inte till själva funktionen man letar efter. Hatar, hatar, HATAR den här plattformen! Det känns som att den är programerad av kommunalanställda FAS-3 excel-tanter i 60-årsåldern, som inte fattar hur sidor skulle kunna vara uppbyggda på ett enkelt och användarvänligt sätt. Som tur är så är mina barn väldigt sällan sjuka, så jag behöver inte få ångest av tanken att Åh nej, nu måste jag in där och hålla på och sen bara bli arg...
13.22
Jag har haft turen att inte behöva använda mig av Skolplattformen utan har bara hört från både elever och anställda vilket totalt värdelöst system detta tyvärr är. När man sitter på en IT-avdelning så har man inte så mycket att göra inne på Skolplattformen men jag tror inte att jag har hört något positivt sägas om plattformen alls.

Det jag däremot tycker är det mest konstiga med det hela är att det fanns ett företag som hette Skolplattformen AB som i sin tur blev tvugna att byta namn till Admentum för att deras namn förstördes av Fujitsu som skapade den Skolplattform som Stockholm använder sig av. Deras betyg och rykte är helt förstört pga detta...
13.22
Fruktansvärt tidskrävande och förvirrande för lärare, elever och föräldrar. Dessutom utan moraliskt stöd från skolledare och tjänstemän eller leverantör, vilket måste vara hemskt för lärare framförallt - att instrueras att använda plattformen i undervisningen med god min. Och studieböckerna försvann innan detta ens fungerar vilket skapar ytterligare segregation i skolan för barnen klarar inte detta själva - måste få mycket hjälp av föräldrar. Vi köper alla böcker privat tex. Naturligtvis skulle inget specialbyggts utan staden borde valt en befintlig plattform som redan testats.
13.29
Min son började på gymnasiet. Varför ser jag fortfarende info från grundskolan?

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer